A DRONE INDUSTRY INSIGHTS (DRONEII) 2020-ban közzétett elemzése szerint a COVID-19 okozta helyzet rövid távon negatívan befolyásolta a drónok piacát is. Ugyanakkor az iparági szereplők szerint hosszútávon komoly lehetőséget biztosít a járvány a piac számára, ugyanis a vírushelyzet ráirányította a figyelmet az automatizáció fontosságára. A pilóta nélküli légijármű-rendszerek fejlesztése szempontjából ezért kiemelkedő jelentősége van és – még inkább – lesz az automata, előre programozott repülési terv szerinti műveleteknek.
Az elemzés ezzel kapcsolatban két érdekes jelenségre is felhívja a figyelmet. Arra a kérdésre ugyanis, hogy mik lesznek a közeljövőben a drónpiac fő mozgatórugói, a lehetséges hét válaszból a képzeletbeli dobogó első két fokára az E2E (end-to-end) szolgáltatások és a jogszabályi környezet került a kapott iparági válaszok alapján.
Az E2E egy olyan szolgáltatási modell, amely minél kevesebb járulékos kommunikáció (post-COVID érában értsd: fizikai kapcsolattartás, a folyamatot pedig szép angol kifejezéssel "remotization"-nak is nevezik) mellett igyekszik megoldást nyújtani egy piaci igényre, azaz egy kézben megoldani az adott szolgáltatással kapcsolatos minden kérdést, további alvállalkozók, közreműködők beiktatása nélkül. Ebben a szolgáltatási módban ismételten kiemelkedő jelentősége van az automatizációnak, gépesítésnek.
Ezzel nem csak a szavazati arányok miatt áll szoros összefüggésben a jogszabályi környezet, mint az iparág lehetséges hajtóereje. A magas szavazati arányt ugyanis csak részben indokolja az új uniós rendeletek (megtalálhatók itt és itt) 2020. december 31-től kötelező alkalmazása. Sokkal inkább az azokban megjelenő az automata és autonóm repülésekkel kapcsolatos szabályozási kihívások miatt szerzett ilyen előkelő helyet a téma a piaci szereplők értékelésében.
A már említett uniós jogszabályok szerint ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy egy repülés automata vagy autonóm, jóllehet a külső szemlélő ezeket az esetek többségében nem tudja megkülönböztetni. Automata repülés esetén ugyanis hiába repül egyedül a drón, a távpilóta bármikor képest azt megszakítani vagy módosítani. Ezzel szemben az autonóm repülésben erre nincs lehetőség.
És, hogy miért van ennek jelentősége? Az elmúlt években a drónokkal kapcsolatos kockázatelemzések és biztonsági megoldások szerepe nő a leginkább, köszönhetően annak, hogy SORA néven (Specific Operations Risk Assessment) az Európai Unió új kockázatelemzési és -értékelési módszert vezetett be, amit a tagállami hatóságok kötelezően alkalmaznak minden olyan esetben, ha speciális kategóriájú műveletre vonatkozó műveleti engedély kiadását kérik tőlük. Azt, hogy ebben a SORA rendszerben (azaz új jogszabályi környezetben) milyen eredményt érnek el az üzembentartók, nagyban befolyásolja, hogy automata, vagy autonóm repülést végeznek.
Amíg ugyanis az automata repülés révén a SORA szerinti értékelésben elérhető pl. mezőgazdasági repülés során az a SAIL II szint (ez a kockázatértékelés során megállapított kockázati szint, melynek 6 különböző szintje van), ami mellett nem számíthat komoly költségekre az üzembentartó. Ezzel szemben, az autonóm repülés esetén legalább SAIL III besorolású lesz a művelet, ami miatt – ha a tagállami hatóság úgy dönt (levéve ezzel a felelősséget a saját válláról) – az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) által kiadott „design verification report” lehet szükséges a műveleti engedély megszerzéséhez. Ez utóbbi költsége 45 ezer EUR körül mozog és nem általánosságban, hanem meghatározott műveletekhez szerezhető meg. Így aki több, egymástól eltérő célra is használni kívánja a drónjait, annak ezzel az összeggel többszörösen számolnia kell.
A szabályozás egyelőre tehát a folyamatosan – vizuálisan is – ellenőrzött automata repüléseket részesíti előnyben, az automatizáció jelentősen magasabb szintjét képviselő autonóm repülésekkel szemben. Éppen ezért fontos, hogy mi lesz a műveleti engedély előtti kockázatelemzés eredménye.
Nem véletlen tehát, hogy egyre többen vannak azok, akik szerint az ebben a kockázatelemzési és –értékelési folyamatban segítséget nyújtó szolgáltatók komoly motorjai lehetnek a drónpiac fejlődésének. Felértékelődnek azok a szolgáltatók, akik a SORA módszertan szerinti kockázatértékelési szolgáltatást, valamint ahhoz kapcsolódóan komplett drón-stratégiát tudnak biztosítani ügyfeleik számára.