Professional Drone Consulting

A jószándékú drónhasználat káros következményei

2021. december 06. 10:00 - Dr. SÁNDOR Zsolt

avagy mit okoz, ha valaki nincs tisztában a drónok használatának általános szabályaival

 

A pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve…” tartja a mondás.

Nincs ez másképpen a pilóta nélküli légijárműrendszerek használatával kapcsolatosan sem. Főleg akkor, ha valaki jószándékkal használ egy eszközt, viszont nem ismeri teljeskörűen azokat a szabályokat, melyeket be kell tartania.

Jelen bejegyzésben olyan esetekről lesz szó, amelyek első ránézésre veszélytelennek és kifejezetten hasznosnak tűntek, azonban jelentős veszélyt rejtenek magukban.

A pilóta nélküli légijárművek felhasználásával kapcsolatosan kockázatokat alapvetően két főcsoportba lehet besorolni:

  • földi kockázatok, és
  • légi kockázatok.

A földi kockázatok olyan nemkívánatos eseményekre utalnak, melyek során egy meghibásodott vagy nem megfelelő irányítással rendelkező – esetleg elszabadult – drón veszélybe tudja sodorni a földön lévő embereket, állatokat, vagy kárt tud tenni a természetben, vagy a különböző infrastruktúrákban (pl. házak, távvezetékek, utak, hidak stb.).

A légi kockázatok ezzel szemben azokat az összeütközési vagy veszélyes megközelítéssel járó eseményeket jelentik, melyek a drón és a levegőben lévő más légijárművek – leginkább hagyományos repülőgépek – között kialakuló konfliktusokból származnak.

Mind a két kockázat minimalizálható, ha a távpilóta rendelkezik azzal a tudással, mely ahhoz szükséges, hogy a műveletet megelőzően felmérje az adott környezetet és a környezet tulajdonságai alapján hozzon döntést a drónozásról, és a használat módjáról.

Ahogyan az alábbiakban is látni fogjuk a drónok valós veszélyt jelentenek – főleg akkor, ha azokat olyanok használják, akik nincsenek tisztában azzal, hogy ezek az eszközök ugyan azt a légteret használják, ahol a hagyományos, pilótával rendelkező repülőgépek is megtalálhatók –, így nem véletlen, hogy csak kellően képzett és megfelelő elméleti vizsgával rendelkező távpilóták használhatják ezeket az eszközöket. Egyes esetekben bár túlzónak tűnhet, hogy a drónpilótáknak részletekbe menő elméleti képzésen kell részt venniük, és vizsgát is kell tenniük, azonban csak így biztosítható, hogy a szükséges tudást elsajátítsák, mely az elsődleges védelmet jelenti a nemkívánatos felhasználásból származó kedvezőtlen hatások elkerülésében és minimalizálásában.

Lássunk néhány felhasználási formát, mely során a felhasználó úgy gondolta, hogy az általa jószándékkal végzett tevékenységnek pozitív eredménye lesz, csak közben a tudás hiánya miatt vagy más okok miatt megfeledkezett arról, hogy a művelet során másokat veszélyeztetett.

A drónok kiváló eszközök arra, hogy általuk olyan perspektívából készítsen a felhasználó videót vagy fotót, melyre korábban még nem igazán volt lehetőség. Igazán lenyűgöző és innovatív felvételek készíthetők szinte bármiről. A felhasználók előszeretettel használnak ilyen eszközöket a repülőterek közelében arra, hogy a le- és felszálló repülőgépeket megörökítsék. Az ilyen felvételek szépségénél már csak a veszély nagyobb, mely a képek elkészítése során jelentkezik az eszköz használatával összefüggésben.

 

Hogy miért is?

Az alábbi videók megtekintése után mindenki számára nyilvánvalóvá válhat.

 

Utóbbi évek európai eseményei, amikor drónokkal zavarták meg a légiforgalmat a repülőtereken:

 

Lássuk a tanulságokat:

Ha a repülőgéphez közel tartózkodik a drón, akkor kétségkívül kiváló felvételek készíthetők, melyek akár díjnyertesek is tudnának lenni a saját kategóriájukban, azonban ez óriási veszélynek teszi ki azokat, akik a repülőgép fedélzetén tartózkodnak és végső soron azokat is, akik a repülőgép útján a földön tartózkodnak. Miért is?

  • A repülőgép és a drón mozgása sem határozható meg előre 100%-os biztonsággal, a kívánt mozgási pályáról bármikor, bármelyik eszköz letérhet. Ennek oka lehet egy-egy hirtelen széllökés, elkerülő manőver, irányítórendszer meghibásodása, a drón akkumulátorainak lemerülése és bármilyen más műszaki hiba, de akár a repülőgép által keltett turbulencia is. Ilyen esetekben könnyen ütközőpályára kerülhet a két légijármű.
  • Ütközés esetén könnyen belátható, hogy a drón biztosan végzetes károkat fog szenvedni és meg fog semmisülni, de ahogyan az a felvételeken is látható, a repülőgép is elszenved szerkezeti károkat, melyek szintén végzetesek lehetnek. Ha a szárny olyan szinten deformálódik, hogy ott a közegellenállás jelentősen megnövekszik, akkor akár le is szakadhat a szárny. De akár a szélvédő is betörhet vagy más problémák is keletkezhetnek.
  • Ha nincs ütközés, viszont az induló és érkező gépek észlelik a dróntevékenységet, akkor az érintett repülőteret a potenciális ütközési veszélyek miatt leállítják. Ilyenkor szüneteltetnek minden fel- és leszállást, ameddig meg nem találják azt, aki drónozik. Ez óriási veszteségeket eredményez: a levegőben lévő repülőgépeknek várakozniuk kell, vagy kitérő repülőtérre kell menniük, az indulók nem szállhatnak fel, így óriási késések keletkeznek és a zárlattal érintett időszak hosszától függően akár napokra borulhat a légitársaságok menetrendje. Ezek olyan veszteségek, melyek dollár milliókban mérhetők.

 

Felmerül a kérdés, hogy valóban megéri ilyen áron egy-egy jónak titulált fotót elkészíteni?

A válasz egyértelmű: NEM!

A cikkben említett nemkívánatos következmények elkerülését is szolgálja az, hogy minden drónfelhasználó legálisan csak azt követően kezdheti meg tevékenységét, ha a szükséges elméleti ismeretekkel bizonyítható módon rendelkezik – azaz elméleti vizsgát tett. Az ilyen képzések során minden leendő felhasználó elsajátíthatja az alapvető ismereteket, és megtanulja, hogy legálisan mikor és hol használhatja az eszközeit.

Ezért érdemes és szükséges is minden leendő drónhasználónak az elméleti ismereteket elsajátítani.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://droneconsulting.blog.hu/api/trackback/id/tr1616773398

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása