Professional Drone Consulting

Matternet siker - az első type certificate

2022. szeptember 12. 08:37 - Dr. Pusztai Máté

Új távlatok nyílhatnak a drónos áruszállításban

A héten nagyot ment  hír az amerikai sajtóban, hogy a kaliforniai székhelyű Matternet Model M2 típusú, négy rotoros csomagszállító drónja elsőként megkapta a típusalkalmassági tanúsítványt, angolul type certificate nevű dokumentumot az FAA-től.

Az FAA, azaz az amerikai szövetségi légügyi hivatal már évek óta együttműködésben állt a Matternettel és más, főleg a csomagszállításban érdekelt cégek drónfejlesztő egységeivel, valamint már 2020-ban megkezdődött a Matternet ezen modelljére vonatkozó légialkalmassági követelmények kidolgozása, amelynek mentén az FAA által ellenőrzött szigorú tesztekre került sor, melyek végén jutott el a hatóság oda, hogy kiadhatónak ítélte a tanúsítványt. A Model M2 legfeljebb 1,8 kg-os csomagokat képes szállítani, legfeljebb  400 láb (120 méter) magasan és 72 km/h-s sebességgel.

Érdekes fejlemény, hogy az első típustanúsítvánnyal rendelkező drón egy négy rotorral felszerelt, quadcopter lett, és nem az erre általában alkalmasabbnak tartott hat, vagy nyolc motorral rendelkező hexa-, illetve octocopterek valamelyike, ugyanis a négyrotoros elrendezésben egyetlen motor kiesése sem kompenzálható, a drón nem tud a levegőben maradni. Éppen ezért feltételezhető (sajnos a tesztelés műszaki hátteréről nem lelhető fel információ), hogy a kevesebb motorszámmal elérhető egyszerűbb üzemeltetéshez igen szigorú teszteknek vetették alá a motorokat.

Mint közismert, az európai szabályozás három nagy műveleti kategóriát különít el: a nyílt, a speciális és az engedélyköteles műveleti kategóriát. A magyar elnevezés némileg megtévesztő, hiszen a speciális kategóriában is szükség van műveleti engedélyre (akár LUC alapján), de az engedélyköteles kategória angol CERTIFIED, azaz "tanúsított" megnevezése jobban megkülönböztethetővé teszi a két kategóriát.

A certified kategóriában a drónnak szintén type certificate-el kell rendelkezni, melynek előírását a művelet magas kockázati szintje követeli meg. Ilyen műveletek:

- személyszállítás drónokkal

- repülés embertömeg felett legalább 3 méteres drónnal

- veszélyes áru szállítása olyan körülmények között, ahol baleset esetén különösen ellenálló kialakítással kell rendelkezni a drónnak (a permetező drónok nem tartoznak ide szerencsére), illetve

- minden olyan eset, ahol a speciális kategóriában megszokott kockázatcsökkentő intézkedésekkel nem lehet megfelelő szintre csökkenteni a földi kockázatokat (ezt a SORA módszertan mutatja meg).

A Matternet és az FAA közös munkájának eredményeként kiadott type certificate tehát azért is fontos, mert utat mutathat az EU-ban egyelőre üres halmazt képező certified kategóriában az új típusok megjelenéséhez. Persze az EU, szupranacionális szervezet révén nem tud olyan gyorsan reagálni, mint egy szövetségi állam hatósága, azonban - ahogy eddig is - az EU először az újfajta szabályok lefektetésével kezdené a folyamatot, szemben az Egyesült Államokkal, ahol eddig is ún. waiver-ek, azaz kivételek megadásával biztosította a hatóság az európai terminológiában speciális kategóriába tartozó műveletek engedélyezését, és nem pedig egy átfogó jogi keretrendszer kialakításával.

Ennek az előkészítő munkának pedig már van eredménye: június 30-án tette közzé az EASA, a FAA európai társzerve az a tervezetet, amely a tanúsításköteles drónok kezdeti és folyamatos légialkalmasságával kapcsolatos jövőbeni szabályokat tartalmazza. A CERTIFIED kategória tehát - ha lassan is, de - halad a kiteljesedés útján, amit az ide tartozó légitaxik iránti nagy érdeklődés is hajt. Terveink szerint hamarosan részletesen is beszámolunk a készülő szabályokról, melyeket e hónap végéig bárki szabadon véleményezhet, ajánlásait pedig megküldheti az EASA részére itt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://droneconsulting.blog.hu/api/trackback/id/tr5617928767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása