Professional Drone Consulting

Utolsó kommentek:

Dr. SÁNDOR Zsolt 2024.01.30. 09:07:21

@Szabozsolt:
Kedves Zsolt,

C0-ás eszközzel van lehetőség egyes emberek felett, de nem embertömeg felett repülni, ügyelve arra, hogy az emberek felett megvalósuló repülés amennyire csak lehet rövid legyen, és el kell kerülni az indokolatlan ember feletti repülést.
Lakott területen csak kijelölt, és a műveletet megelőzően aktivált eseti légtérben lehet a repülést végrehajtani.
A további feltételeket is be kell tartani: nyilvántartásba vett UAS-üzembentartó és eszköz, eszközön fel kell tűntetni annak nyilvántartási jelét és az UAS-üzembentartói azonosítót, használni kell a mydronespace applikációt, kell az A1/A3 online vizsgaigazolás, és be kell tartani az egyéb felhasználásra vonatkozó szabályokat, és az adatvédelmi rendelkezéseket.
Amennyiben a tervezett műveleti helyszín korlátozott légteret érint (pl. LHR1 és LHR1A), akkor ezen légtér használatára vonatkozóan is külön engedélyt kell kérni.

Bejegyzés: Mit biztosít az általános hatályú műveleti engedély?

Szabozsolt 2024.01.28. 17:40:56

@Dr. SÁNDOR Zsolt: Kedves Zsol!
Szeretném kérdezni, hogy mi a legegyszerűbb jogi megoldás arra, ha én a budai agglomerációban ingatlan eladással kapcsolatban a hirdetéshez készített videóban drón felvételt is szeretnék készíteni. 5 éve csinálom ezt egy dji phantom 4-essel. Most vettem egy C0-ás DJI mini4 pro-t. Hogyan járok el jogszerűen és ésszerűen.?(ez sajnos manapság nem mindig harmonizál)

Bejegyzés: Mit biztosít az általános hatályú műveleti engedély?

Mesterséges Geci 2024.01.15. 15:16:26

@Dr. SÁNDOR Zsolt: szerintem hóttmindegy, hogy EU vagy NER, ettől még kb. lehúzás kategória.

ui: kedves doktor úr, a netikette kb. a publikus internettel egyidős "törvény" - eszerint a neten tegeződünk, a magázódás felér egy sértéssel! ;)

Bejegyzés: Mit biztosít az általános hatályú műveleti engedély?

Dr. SÁNDOR Zsolt 2024.01.15. 09:20:42

@Mesterséges Geci:
Kedves Kommentelő!

A műveletei engedély nem a magyar, hanem az EU-s jog alapján kötelező.
A drónok ugyan azt a légteret használják, amit a hagyományos – pilótával rendelkező – légijárművek. Amennyiben ezek a pilóta nélküli eszközök tömegesen elterjednek, úgy a potenciális konfliktushelyzetek lehetősége jelentősen megnövekszik, veszélyeztetve ezáltal a hagyományos légijárművek biztonságát.
A jogalkotó felmérte a technológia jelenlegi és lehetésges jövőbeli hatását is, és emiatt döntött úgy, hogy bizonyos kockázati szint feletti műveletek esetén kötelező a műveleti engedély (lsd. speciális kategória), mely egyfajta kockázatcsökkentő intézkedés együttes. Ez egy előre tekintő jogalkotás, ahol már most megpróbálják olyan mederbe terelni a felhasználást, hogy az a jövőben – a szabályokat betartók körében -, ne tudjon olyan helyzetet teremteni, mely kedvezőtlenül befolyásolná a hagyományos légiközlekedést.
A díjtételek meghatározása – és így a műveleti engedély igazgatási szolgáltatási díja – nemzeti sajátosság, de nincs egyetlen egy olyan tagállam sem, ahol a műveleti engedély ingyen lenne, tekintettel arra, hogy az engedélyezés a hatóságok részéről is jelentős erőforrást igényel.

Bejegyzés: Mit biztosít az általános hatályú műveleti engedély?

Mesterséges Geci 2024.01.13. 19:52:02

Felületesen átfutva a posztot, lett egy olyan érzésem (ex fotósként, drónra emlékeztető szerkezetem csak egy helikopter modell volt), hogy ez az engedélyezősdi csak egy sima lehúzás az állam(maffia) részéről.

Bejegyzés: Mit biztosít az általános hatályú műveleti engedély?

]{udarauszkasz 2023.02.17. 18:29:06

Szerintem, ha az akkumulator technologiak tovabb fognak fejlodni, semmi gond nem lesz ezekkel. A mai normal helikopterek is kepesek giroszkopok segitsegevel autonom modon egyhelyben lebegni (a legi hegyimentoknel peldaul) viszont a quadcopterek nem fognak tudni autorotalva leszallni....
En szemely szerint egy autogironak orulnek a legjobban, amelyet kozuton is lehet hasznalni (a hollandok ossze is raktak egy ilyet, ha hol tudom, kozuton is kepes 160al haladni, a levegoben meg talan 240el.) A hatranya a kifutopalyahoz kotottseg, de itt mifelenk barmelyik szantas melletti folduton is fel lehetne szallni egy ilyennel.

Bejegyzés: Előrendelhetők már a személyszállító drónok

]{udarauszkasz 2023.02.06. 19:10:07

Ha betiltjuk a dronozast, akkor az esetek 0-ra redukalhatok. (vigyazat, nyomokban csipos ironiat tartalmazhat, es ingerelheti egyesek gyomrat)
Szoval: Szerintem egy biztositas (mondjuk evi 5-10E ft) es egy alap dronvizsga siman eleg lenne, ahelyett, hogy mindent regisztralni, meg esetileg be kelljen jelenteni.
Ha kimegyek a Szigetkozbe repulni egyet, akkor is regelni, meg bejelentkezni... Nem nagyon repul ott senki sem. Annyi eszem pedig szokott lenni, hogy a legtereket megnezem, nincs-e ott bejelentett egyeb tevekenyseg, szunyogirtas, setarepules pl. A kozelben esetleg kozlekedo emberes legijarmuvekrol, dronokrol nem is beszelve.
Ez olyan, mintha (az egyebkent joval nagyobb veszelypotenciallal biro) kozuti kozlekedesnel is elozetesen egyeztetni kene a hatosagokkal, hogy hova megyek, mikor, mennyivel.....

Bejegyzés: Drónok és repülésbiztonság – megjelent az EASA éves repülésbiztonsági jelentése

]{udarauszkasz 2023.02.06. 18:49:35

Siman privat celbol, nem uzletileg repulnek dronnal, lakott teruleten kivul.
3 repulokepes dronom van, mind a 3-ra kulon-kulon kell biztositast kotni?
Elvileg nem repulok 3 dronnal egyszerre, ha kulon biztositast kell kotni mindegyikre, akkor annak mi ertelme van?

Bejegyzés: Mikre kell költenem, ha drónozni szeretnék – akár kedvtelési, akár kereskedelmi céllal?

Dr. SÁNDOR Zsolt 2022.07.06. 18:01:42

@]{udarauszkasz: A kommentben felvetett gondolatok egy része az EU-s szabályozásból ered. Ezzel sem a felhasználók, sem a hazai jogalkotó nem tud mit kezdeni, csupán együtt élni lehet vele, alkalmazkodni hozz, és adott esetben az EU-s jogalkotásnak jelezni, hogy problémák vannak. A szabályok betartása alól nem lehet kibújni, mivel az EU-s jogszabályok a hazai jogszabályok felett vannak a jogszabályi hierarchiában. Így mindenképp be kell tartani őket. Egyes tagállamokban van nemzeti szabályozás, de ott azokat azért tudják alkalmazni, mert még az EU-s jogszabályok megjelenése előtt már bekerültek a nemzeti jogrendbe, és egy átmeneti ideig ezek szerint még lehet engedélyezni a műveleteket.
A szabályozás a teljes EGT térségre kiterjed, így nem csak a kommentben említett kelet-európai térségre, hanem minden tagállamra vonatkozik. Mivel az Egyesült Királyság már nem az EU része, így ott alkalmazhatnak eltérő megoldásokat.

Ami a szállítást illeti: Lehet, hogy egy-egy ilyen alkatrész drónnal való kiszállítása gyorsabb, azonban ez biztosan jóval magasabb költségszinten teljesíthető, mintha hagyományos közúti szállítással valósítanák meg. Ennek oka, hogy a szállításhoz legalább az alábbiak rendelkezésre állás szükséges: speciális drón, irányító központ, operátorok, karbantartó állomás, töltőinfrastruktúra, kiképzés, a művelet speciális kategóriája miatt a vállalatnak nagyon komoly repülésbiztonsági és compliance monitoring rendszert kell működtetnie és mindezekhez egy nagyon komoly adminisztrációs háttér és folyamatos hatósági felügyelet tartozik. Ezek megvalósítása és folyamatos működtetése jelentős költséget jelenteken, mely beépül a szolgáltatás költségébe, így árfelhajtó hatással bír. Emiatt nem gondolom, hogy az ilyen apró, tömegcikkek esetén kell ezt a technológiát bevetni.
Ahogyan az a bejegyzésben is szerepel, vannak olyan, komolyabb és nagyobb magnitúdóval rendelkező területek, ahol a szállító drónok alkalmazása sokkal nagyobb és nemesebb célt biztosítanak (életmentés, katasztrófavédelmi drónok, stb.).

Továbbá érdemes abba is belegondolni, hogy az ilyen szolgáltatást megvalósító eszközök használta jelentős repülésbiztonsági és közbiztonsági vonatkozással is bír. Ezek látótávolságon túli, autonóm műveletet teljesítenek, adott esetben ellenőrzött légtérben, a talajszinttől számított 50-100 méteres magasságban, városi környezetben, lakott területek feletti elhaladással, a felhasználás jellegétől függően.

Bejegyzés: Drónos áruszállítás - a kiskereskedelemben tömegével jelentkező, azonnali áruszállítási igények kielégítésének új módja

]{udarauszkasz 2022.07.06. 16:27:49

Szerintem ez egy rendkivul hasznos,es kornyezetbarat (nem kell egy 3 tonnas auto ahhoz,hogy kezbesitsenek mondjuk egy GoPro tartozekot, kis akkut,kismeretu elektronikai komponenseket,memoriakartyat,stb)
Egy csomo olyan arucikk letezik,amit dronnal konnyebb kiszallitani,de amig egy sima varosi repulesert is engedelyeket kell kerni,es senki se kepes felemelni a hangjat egy jo kis polgari engedetlenseg kereteben,addig a gyerek papirsarkanyara is engedely biztositas, meg dronjogsi kell. A nagyobb iranyithato papirsarkany repteteshez meg reporvosi, transzponder, meg repradio:)
Ezzel csak az Europaszerte,es foleg K-Europaban (AT,HU,DE,IT) tapasztalhato abszurditasra szerettem volna ramutatni.

Bejegyzés: Drónos áruszállítás - a kiskereskedelemben tömegével jelentkező, azonnali áruszállítási igények kielégítésének új módja
süti beállítások módosítása