Az elmúlt időszakban jelent meg az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének (EASA) legfrissebb repülésbiztonsági jelentése, mely már a drónokra vonatkozó információkat is tartalmaz. Jelen bejegyzésben ezt a témakört járjuk körül, tekintettel arra, hogy mivel egyre könnyebb a pilóta nélküli légijárművekhez való hozzáférés, egyre több van belőlük, és a gyorsan növekvő számuk pedig önmagában is repülésbiztonsági kockázatokat rejt magában.
A drónok jelentette veszély leginkább a hagyományos légijárművekkel való összeütközésben nyilvánul meg, illetve a hagyományos légijárműveket érő veszélyes megközelítésben, melyek majdnem balesetet okoznak. Ezek a repülés minden fázisában veszélyt jelentenek, mivel egy drón és hagyományos repülőgép közötti összeütközés olyan szerkezeti károkat tud okozni a hagyományos légijárműven – függetlenül annak méretétől – mely akár végzetes is lehet. Ütközés esetén a drónok végérvényesen károsodnak, azok gyakorlatilag megsemmisülnek. Ennek oka, hogy a két jármű közötti tömegviszonyok nem összemérhetők, sok nagyságrendnyi különbség tapasztalható közöttük. A drónok jelentette ütközési kockázat az öt legjelentősebb kockázat egyike, melyek az ATM / FIS szektort jellemzik.
A drónos események jelentése, azok jellegére való tekintettel jellemzően a kereskedelmi légiszállítást végző légijárművek pilótáiktól és az ATM / FIS területről származnak. A jelentések alapján nyilvánvalóvá válnak azok a problémák, melyeket a drónok elterjedése és szabályozatlan használata, valamint nem megfelelő nyomon követhetősége okoz az ATM / FIS területnek.
A jelenésben olyan események feldolgozása valósult meg, melyekben legalább egy drón érintett volt, és mely esemény egy hagyományos légijárművel való ütközést vagy ütközés közeli állapotot eredményezett. Éppen ezért a speciális műveleti kategóriában a műveleti engedély, illetve könnyű UAS üzembentartói tanúsítvány megszerzéséhez szükséges kézikönyvek fontos tartalmi eleme a jelen cikkben feldolgozott repülőesemények és balesetek esetén irányadó protokollok leírása.
Megfigyelhető, hogy az EU-ban a nyilvántartott, drónokhoz köthető események száma az utóbbi két évben jelentősen csökkent. Ez részben a COVID általános forgalomcsökkenési hatásával magyarázható – tekintettel arra, hogy jelentősen visszaesett a kis- és nagygépes forgalom – másrészt a 2019-ben megjelent és 2021 év elejétől hatályos új uniós jogi keretrendszer, különösen az (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet számos addig nem vagy csak részben szabályozott használatra vonatkozó kérdést kezdett el szabályozni, átfogó jogi keretrendszert biztosítva Európa szerte. A jelentésben maga az EASA is felhívja a figyelmet arra, hogy a jelentéstétel általánossá válásával, és az ellenőrzött légterekben megnövekvő drónhasználat esetén az esetszámok ismételt növekedése várható, a jelenlegi nagyfokú látencia megszűnése révén.
Az alábbi ábra szemlélteti az esetszámok csökkenését:
Lényeges, hogy a szabályok betartásával a repülésbiztonsági kockázatok minimalizálhatók. Ezáltal megvédhetők az utasok és a légijárművek is, melyek ugyan azt a légteret használják. A potenciális veszélyek elkerülése érdekében érdemes minden drónos felszállás előtt ellenőrizni, hogy az adott területen milyen a légtérszerkezet, kell-e alacsony magasságot hagyományos légijárművek megjelenésére számítani.
Ezzel az ellenőrzéssel jelentős lépést tudunk tenni a légiközlekedés biztonságának növelése érdekében.
Forrás: