Professional Drone Consulting

Mit biztosít az általános hatályú műveleti engedély?

2024. január 11. 10:50 - Dr. SÁNDOR Zsolt

Korábban sokszor felmerült a kérdés, hogy mit tehet egy UAS-üzembentartó abban az esetben, ha előre nem tudja meghatározni, hogy térben és időben hogyan szeretné az egyes műveleteit végrehajtani. Számukra – és persze minden olyan UAS-üzembentartó számára, aki nem egy-egy konkrét eseményhez, előre meghatározott helyszínhez és időponthoz kapcsolódóan szeretne műveleti engedélyt szerezni – biztosít rugalmas felhasználási lehetőséget az ún. általános hatályú (angolul „generic”) műveleti engedély.

 

Ez lehetővé teszi, hogy a műveleti engedély ne egy-egy konkrét helyszínre korlátozza a műveletek végrehajtásának lehetőségét, hanem az általános földi és légi környezeti jellemzőkkel meghatározott helyszínek bármelyikén lehetősége legyen a műveletek elvégzésére az adott UAS-üzembentartónak egy földrajzi határon belül (országhatár vagy kisebb területi egység). Ennek feltétele, hogy az üzembentartó egyértelműen körül tudja írni azokat a földi és légi kockázati maximumokat, melyeken belül képes a műveletek biztonságát garantálni, a kockázatcsökkentő intézkedések és az operatív eljárások betartása révén. Ilyen szempontból lényeges, hogy az üzembentartó előre rögzítse azokat az eljárásokat, melyek alapján egy-egy művelettel érintett terület előzetes felmérését és értékelését elvégzi.

Ilyen engedély birtokban az UAS-üzembentartó:

  • Korlátlan számban végezhet az engedély érvényességi időtartamán belül olyan műveleteket, melyeket az illetékes hatóság az üzembentartó számára engedélyezett.
  • Olyan helyszíneken végezhet szabadon műveleteket, melyek kielégítik az üzemeltetési kézikönyvben (OM) szereplő általános földi és légi kockázati jellemzőket – ezek nem olyan helyszínek, melyeket előzetesen már lejelentettek, hanem azon lehetséges helyszínek összessége, melyek a hatóság által elfogadott földi és légi kockázatokra vonatkozó korlátoknak eleget tesznek (pl. népsűrűség, légtérosztály, maximális repülési magasság, szomszédos légterek minimális távolsága, stb.).
  • Az OM-ben szereplő légijárművekkel valósulhatnak csak meg a műveletek. Az OM-ben nem elegendő a típust megjelölni, hanem nyilvántartási jellel kell megadni azt.
  • Előzetesen értékelnie kell az üzembentartónak, hogy az adott helyszínen a művelet az OM-ben szereplő eljárások és a kockázatcsökkentő intézkedések révén megvalósíthatók-e, és az engedélyezett kockázati szint alatt marad-e.
  • A műveletek előkészítését és lebonyolítását is részletesen dokumentálni kell, és azokat hatósági ellenőrzés során be kell tudni mutatni.

 

Az általános hatályú műveleti engedéllyel rendelkező UAS-üzembentartókat is kockázatalapú felügyeleti program keretében ellenőrzi az illetékes hatóság. Ennek során az üzembentartó korábbi biztonsági teljesítménye alapján meghatározott gyakorisággal a hatóság időről időre megvizsgálja a műveleteket, hogy azok minden szempontból megfelelnek-e a jogszabályi és a belső üzembentartói előírásoknak. A vizsgálatok gyakorisága minden esetben illeszkedik a hatóság saját felügyeleti ciklusához, mely jellemzően 24 hónapos.

Amennyiben a műveletek során a légiközlekedési szabályokon túl más hatóságok által meghatározott szabályoknak is eleget kell tennie az üzembentartónak, akkor további hatóságok is tarthatnak előre bejelentett és szúrópróba szerű ellenőrzéseket.

 

Az általános hatályú műveleti engedély előnyei:

  • Nem szükséges, hogy az UAS-üzembentartó jogi személy legyen (akár magánszemélyek vagy egyéni vállalkozók is igényelhetik).
  • Nem kell minden művelethez külön engedély.
  • Az UAS-üzembentartónak nem kell bevezetnie külön repülésbiztonsági menedzsment rendszert. Ezáltal a benyújtandó dokumentum összeállítása egyszerűbb és gyorsabb.
  • Az engedélyezési eljárás átfutása hamarabb megvalósul, mintha LUC-ot igényelne.
  • Hasznos azon UAS-üzembentartóknak, akik a sztenderd szcenáriók (STS-ek) alapján származtatott PDRA-k alapján vagy általános PDRA-k alapján szeretnének műveleteket végrehajtani, mivel a műveleti engedélyben szereplő feltételek nagyon hasonlók, mint amik az STS-ekben meghatározásra kerültek, és ezen feltételek betartását könnyen biztosítani lehet.
  • Egy engedélyben akár több művelettípust is lehet engedélyeztetni, azonban ennek feltétele, hogy az OM-ben az összes engedélyezendő művelettípus szerepeljen.

 

Az általános hatályú műveleti engedély kiadása során a hatóság a benyújtott bizonyítékok elemzése alapján kiadhatja a kérelmező által meghatározott összes általános jellemzővel körülírt felhasználási környezetre és időtartamra az engedélyt, de alkalmazhatja a fokozatosság elvét. Utóbbi esetben az UAS-üzembentartó múltbeli repülésbiztonsági teljesítményének folyamatos figyelemmel kísérése alapján, lépésről-lépésre bővíti a művelettel érintett területek körét a korlátozó feltételek visszavonásával. Az UAS-üzembentartó által így megszerzett pozitív repülésbiztonsági teljesítmény a későbbiekben akár egy LUC eljárás során is felhasználható a hatóság előtt.

Az általános hatályú műveleti engedély csak alacsony kockázatú műveletek esetén alkalmazható, melyek SORA szerinti kockázatelemzés révén megállapított SAIL szintje I vagy II.

A kiadott engedély lehet időben korlátozott vagy korlátlan, az UAS-üzembentartó által benyújtott bizonyítékok hatóság általi egyedi mérlegelése alapján. Az időbeli korlátlanság eléréséhez szükséges, hogy az UAS-üzembentartó igazolni tudja, hogy folyamatosan frissíti tudását és szükség szerint (pl. jogszabálymódosítás miatt) módosítja eljárásait, valamint olyan távpilótákat alkalmaz, akik a szükséges ismeretfrissítő képzéseken időről időre folyamatosan átesnek, igazolt módon.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://droneconsulting.blog.hu/api/trackback/id/tr5318299583

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mesterséges Geci 2024.01.13. 19:52:02

Felületesen átfutva a posztot, lett egy olyan érzésem (ex fotósként, drónra emlékeztető szerkezetem csak egy helikopter modell volt), hogy ez az engedélyezősdi csak egy sima lehúzás az állam(maffia) részéről.

Dr. SÁNDOR Zsolt 2024.01.15. 09:20:42

@Mesterséges Geci:
Kedves Kommentelő!

A műveletei engedély nem a magyar, hanem az EU-s jog alapján kötelező.
A drónok ugyan azt a légteret használják, amit a hagyományos – pilótával rendelkező – légijárművek. Amennyiben ezek a pilóta nélküli eszközök tömegesen elterjednek, úgy a potenciális konfliktushelyzetek lehetősége jelentősen megnövekszik, veszélyeztetve ezáltal a hagyományos légijárművek biztonságát.
A jogalkotó felmérte a technológia jelenlegi és lehetésges jövőbeli hatását is, és emiatt döntött úgy, hogy bizonyos kockázati szint feletti műveletek esetén kötelező a műveleti engedély (lsd. speciális kategória), mely egyfajta kockázatcsökkentő intézkedés együttes. Ez egy előre tekintő jogalkotás, ahol már most megpróbálják olyan mederbe terelni a felhasználást, hogy az a jövőben – a szabályokat betartók körében -, ne tudjon olyan helyzetet teremteni, mely kedvezőtlenül befolyásolná a hagyományos légiközlekedést.
A díjtételek meghatározása – és így a műveleti engedély igazgatási szolgáltatási díja – nemzeti sajátosság, de nincs egyetlen egy olyan tagállam sem, ahol a műveleti engedély ingyen lenne, tekintettel arra, hogy az engedélyezés a hatóságok részéről is jelentős erőforrást igényel.

Mesterséges Geci 2024.01.15. 15:16:26

@Dr. SÁNDOR Zsolt: szerintem hóttmindegy, hogy EU vagy NER, ettől még kb. lehúzás kategória.

ui: kedves doktor úr, a netikette kb. a publikus internettel egyidős "törvény" - eszerint a neten tegeződünk, a magázódás felér egy sértéssel! ;)

Szabozsolt 2024.01.28. 17:40:56

@Dr. SÁNDOR Zsolt: Kedves Zsol!
Szeretném kérdezni, hogy mi a legegyszerűbb jogi megoldás arra, ha én a budai agglomerációban ingatlan eladással kapcsolatban a hirdetéshez készített videóban drón felvételt is szeretnék készíteni. 5 éve csinálom ezt egy dji phantom 4-essel. Most vettem egy C0-ás DJI mini4 pro-t. Hogyan járok el jogszerűen és ésszerűen.?(ez sajnos manapság nem mindig harmonizál)

Dr. SÁNDOR Zsolt 2024.01.30. 09:07:21

@Szabozsolt:
Kedves Zsolt,

C0-ás eszközzel van lehetőség egyes emberek felett, de nem embertömeg felett repülni, ügyelve arra, hogy az emberek felett megvalósuló repülés amennyire csak lehet rövid legyen, és el kell kerülni az indokolatlan ember feletti repülést.
Lakott területen csak kijelölt, és a műveletet megelőzően aktivált eseti légtérben lehet a repülést végrehajtani.
A további feltételeket is be kell tartani: nyilvántartásba vett UAS-üzembentartó és eszköz, eszközön fel kell tűntetni annak nyilvántartási jelét és az UAS-üzembentartói azonosítót, használni kell a mydronespace applikációt, kell az A1/A3 online vizsgaigazolás, és be kell tartani az egyéb felhasználásra vonatkozó szabályokat, és az adatvédelmi rendelkezéseket.
Amennyiben a tervezett műveleti helyszín korlátozott légteret érint (pl. LHR1 és LHR1A), akkor ezen légtér használatára vonatkozóan is külön engedélyt kell kérni.
süti beállítások módosítása