Professional Drone Consulting

Mi változik 2024. január 1-jétől, az átmeneti időszak végével?

2023. december 29. 20:19 - Dr. SÁNDOR Zsolt

Az elmúlt hetekben és hónapokban több szakmai fórum is foglalkozott azzal, hogy 2023. december 31-ével a végéhez ér az uniós jogszabályok által meghatározott átmeneti időszak, mely a nyílt kategóriájú műveletek esetén bizonyos feltételek teljesítése alól mentességet és így jelentős könnyebbséget biztosított az UAS-üzembentartók számára, egyúttal a felszállótömeg vonatkozásában (A1 és A2 műveleti alkategória) korlátokat is szabott. Jelen bejegyzésben a 2024. január 1-jét követően kötelezően alkalmazandó keretrendszerről adunk tájékoztatást.

Az átmeneti rendelkezések azt a célt szolgálták, hogy ameddig az (EU) 2019/947 és 945 rendeletek által meghatározott műszaki követelményeket teljesen kielégítő drónok nem elérhetők a piacon, addig is el lehessen végezni a műveleteket a nyílt kategóriájú felhasználás esetén. Ez a több ízben meghosszabbított időszak 2023. december 31. napján végleg véget ér. Fontos hangsúlyozni, hogy az átmeneti rendelkezések elsősorban a nyílt kategóriájú felhasználást érintették ((EU) 2019/947 vhr. 22. cikk), ám a 2024. január 1. napjától hatályos változások hatással vannak a speciális kategóriára is.

A nyílt kategóriájú üzemre tervezett és 2023. december 31. napját követően újonnan piacra kerülő (forgalomba hozott) eszközöknek kötelező osztályazonosítóval címkével (CIL – Class Identification Label) rendelkezni. CIL-el rendelkező a nyílt kategóriát teljes egészében kihasználni az esetleges korlátozások felszámolásával, így sok esetben az eddig speciális kategóriájú műveletek CIL birtokában (C1 és C2 esetében) visszakerülhetnek a nyílt kategóriába. Szerencsére már hónapokkal ezelőtt megkezdődött ezen eszközök értékesítése.

Az EASA honlapján közzéteszi, hogy melyek az osztályazonosítóval rendelkező UAS-ok.

Azonban, ha valaki korábban olyan eszköz vett, melynek a forgalmazása – forgalomba hozatala – 2024. január 1-jét megelőzően kezdődött[1] és a gyártó vagy az importőr nem kérte az osztályazonosító felhelyezését[2], úgy 2024. január 1-jétől ezek az eszközök a nyílt kategóriában a maximális felszállótömegüktől függően csak és kizárólag A1 vagy A3 alkategóriában használhatók. Jogszabályi hivatkozás: (EU) 2019/947 vhr. 20. cikk. Ennek alapján, a maximális felszállótömeg az alábbiak szerint határozza meg a felhasználás módját:

  • ha az eszköz MTOM-ja (maximális felszállótömege) 250 gramm alatti, akkor A1 és A3 alkategóriában is használható, illetve
  • ha az eszköz MTOM-ja legalább 250 grammot, de 25 kg alatti, akkor kizárólag az A3 alkategóriában használható.

Az alábbi táblázat összefoglalja a főbb tudnivalókat.

Műveleti alkategória

Műveleti jellemzők

 

Osztályazonosító

MTOM

Alkategória és rövid jellemzője

A1, A2, A3

Saját építésű

250 gramm alatt

Egyes emberek felett át lehet repülni, nem várt helyzetben, a kitettség idejének minimalizálásával, de embertömeg felett nem lehet repülni.

Legacy drón 250 gramm MTOM alatt

C0 

C1 

900 gramm alatt

A2, A3

C2 

4 kg alatt

Emberekhez közel (min. 30 méteres, illetve alacsony sebességű üzemmódban min. 5 méteres, de mindig legalább a repülési magasságnak megfelelő vízszintes távolságot kell tartani.

A3

C3 

25 kg alatt

Emberektől távol (min. 150 méter vízszintes távolság épületektől, és biztonságos távolság kívülállóktól, ahol a művelet nem veszélyezteti őket).

C4 

Saját építésű 250 MTOW felett

Legacy drón 250 MTOW felett

 

Ez azt jelenti, hogy a korlátozott A2 alkategóriának megfelelő üzemre már nem lesz lehetőség 250 gramm vagy annál nagyobb felszállótömegű drónnal. Így az A2 alkategóriájú művelet elvégzéséhez 250 gramm és 4 kilogramm között tartományban mindenképpen olyan drónra lesz szüksége a felhasználónak, amely rendelkezik C2 osztályazonosítóval, vagy műveleti engedélyt kell beszerezni.

 

Amennyiben valaki továbbra is osztályazonosító nélküli drónt szeretne használni, viszont a január 1-től érvényes szabályozás szerint ezt a nyílt kategória egyetlen alkategóriájában sem tudja megtenni, akkor azt csak a speciális kategóriában tudja használni, és műveleti engedélyt vagy LUC tanúsítványt kell szereznie ezen tevékenység végzéséhez. Mivel speciális kategóriájú a művelet, így azt mindenképp biztosítani kell, hogy a felhasznált UAS gyárilag vagy kiegészítő (ún. add-on) segítségével rendelkezzen a közvetlen távoli azonosítási funkcióval.

 

Amennyiben osztályazonosítóval rendelkező drónt szeretne valaki vásárolni, akkor mindenképpen ellenőrizze, hogy a vásárlandó típus valóban olyan, amihez kiadásra került az osztályazonosító. Ugyanis egy-egy modell esetén több almodell is elérhető, melyek közül nem feltételen mindegyik rendelkezik osztályazonosítóval.

 

Mindezek alapján 2024. január 1-jétől a nyílt kategóriában csak olyan drón használhatók, mely kielégíti az alábbi feltételeket:

  • rendelkezik C0, C1, C2, C3 vagy C4 osztályazonosítóval, vagy
  • saját építésű, vagy
  • olyan UAS, mely nem rendelkezik osztályazonosítóval, azonban 2024. január 1-jét megelőzően került forgalomba.

 

Saját építésűnek azon eszközök minősülnek, melyek saját, személyes használat céljából kerülnek összeépítésre, és nem elérhetők kereskedelmi forgalomban, azaz nem értékesíthetők, és nem vásárlás útján került az UAS-üzembentartóhoz. Nem tekinthető saját építésűnek az az UAS, mely alkatrészekből kerül összeszerelésre, összeszerelésre kész készletként forgalomba hozott alkatrész egységekből – azaz gyárilag előállított és összecsomagolt készletekből (pl. repülőgép modellek).

 

Az egyes osztályazonosítókhoz kapcsolódó funkcionális követelményekről az EASA infó grafikát készített, mely az alábbi honlapon, magyar nyelven is elérhető:

https://www.easa.europa.eu/en/document-library/general-publications/drones-information-notices

 

Fontos végül azt is megjegyezni, hogy azon UAS-okat, melyeket 2024. január 1. napját követően osztályazonosító címke nélkül hozzák forgalomba (tehát nem saját építésű UAS-ok), azokat kizárólag a speciális kategóriában lehet reptetni – műveleti engedély vagy LUC tanúsítvány birtokában (!!!) –, azaz az ún. legacy drónok köre nem bővíthető új drónokkal.

 

A szabályos drónhasználat érdekében a műveletet megelőzően mindenkinek érdemes tájékozódnia, hogy a felhasználandó UAS és a művelet környezeti jellemzői alapján pontosan milyen feltételeknek kell eleget tennie. A jogszabályoknak nem megfelelő használatot szankcionálhatják, mely az UAS-üzembentartó számára súlyos bírságot jelenthet.

 

Boldog új évet minden távpilótának és UAS-üzembentartónak!

 

[1] A forgalmazás megkezdése, azaz a forgalomba hozatal nem jelenti azt, hogy eddig az időpontig meg is kell vásárolni, ez csupán azt jelenti, hogy a boltok polcaira ezen dátumot megelőzően került ki, azaz továbbra is meg lehet vásárolni, a határnap után is.

[2] Ezek az ún. legacy drónok.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://droneconsulting.blog.hu/api/trackback/id/tr1318291195

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása