Folytatjuk sorozatunkat a műveleti engedélyek típusáról. Előző bejegyzéseinkben a sztenderd forgatókönyvek alapján végzett műveletekről volt szó, jelen bejegyzésben az előre meghatározott kockázatelemzések alapján (ún. PDRA-k) alapján végrehajtott műveletekről, és az erre épülő engedélyekről lesz szó.
Ahogyan azt már említettük, ha egy művelet a nyílt kategória feltételei szerint nem hajtható végre, akkor az a művelet speciális vagy engedélyköteles kategóriájúnak minősül. Ilyen pl. az, ha valaki látótávolságon túli (BVLOS), talajfelszíntől számított 120 méternél magasabb, 25 kg legnagyobb felszállótömegnél nagyobb eszközzel szeretne műveletet végrehajtani, és a sort még lehetne folytatni.
Ilyen esetekben a művelet elvégzéséhez ún. műveleti engedélyt kell szerezni, ha a művelet az STS jelentette korlátok mentén nem hajtható végre. A műveleti engedélyezéshez az UAS-üzembentartónak a 947/2019 EU vhr. 11. cikke alapján szükséges a művelet előzetes kockázatelemzése. Annak érdekében, hogy az UAS-üzembentartókra ne háruljon túl nagy teher, az EASA publikált olyan PDRA-kat, melyek a kockázatcsökkentő intézkedéseket és megoldásokat tartalmazzák, és az UAS-üzembentartó ehhez kapcsolódóan tud konkrét intézkedéseket kidolgozni, illetve olyan UAS-t választani, mely műszaki szempontból megfelelő. A megfelelőség igazolásának alapja jelen esetben is az üzemeltetési kézikönyv (OM), mely részletesen tartalmazza a művelet elvégzésének összes körülményét, továbbá a szervezeti tényezők részletes leírását is, mely alapján bepillantást szerezhet a hatóság az UAS-üzembentartó biztonsági kultúrájába is (pl. szervezeti felépítés, ismeret megszerző és ismeretfrissítő képzések, jelentési kultúra, stb.). Ezek mind megalapozzák a műveleti engedély kiadását.
PDRA szerinti működést az UAS-üzembentartó abban az esetben tud választani, ha a tervezett művelet minden tekintetben megfelel a PDRA-ban foglalt korlátoknak. A PDRA-k részletesen tartalmazzák az alábbiakat:
- emberi beavatkozás szintje és mértéke,
- pilóta nélküli légijármű hatótávolságra vonatkozó korlátozások (távpilótától való eltávolodás maximális mértéke),
- művelettel érintett (átrepült) terület jellemzője – népsűrűség,
- pilóta nélküli légi járműre vonatkozó korlátozások (MTOW, maximális jellemző méret, maximális kinetikus energia, stb.)
- talajszint feletti maximális repülési magasság,
- művelettel érintett légtér (ellenőrzött / nem ellenőrzött légtér, atipikus / tipikus),
- látótávolság (milyen korlátozó feltételek vannak),
- egyéb tényezők (pl. kijuttatást lehetővé tevő feltételek),
- művelettel összefüggő kockázatcsökkentő intézkedések:
- művelet céljára rendelkezésre álló légtérrész kijelölése
- földi kockázatok kezelése
- légi kockázatok kezelése
- légtérmegfigyelők bevonása, elhelyezésük a művelettel érintett helyszínen,
- UAS-üzembentartóra és annak szervezetére vonatkozó kötelezettségek (pl. eljárások és a vészhelyzeti intézkedési terv kidolgozása meghatározott megalapozottsági szinten),
- karbantartási követelmények,
- igénybe vett külső szolgáltatásokra vonatkozó követelmények,
- távpilótákra és légtérmegfigyelőkre vonatkozó szabályok, kötelezettségek, feladatkörük, stb.
- UAS-ra vonatkozó kötelezően kielégítendő feltételek (távoli azonosítás, földrajzi elkülönítés, taktikai kockázatcsökkentő műszaki megoldások, irányítójelre vonatkozó feltételek, HMI, stb.),
- nyilvántartások vezetésére vonatkozó kötelezettségek.
Lényeges, hogy a PDRA-ban megjelölt feltételek kielégítésének módjáról az OM-ben részletesen írni kell.
A publikált PDRA-k egy-egy táblázatban szerepelnek. PDRA alapján végzett művelet esetén az UAS-üzembentartónak az OM alapján a PDRA-t tartalmazó táblázat (gyakorlatilag egy megfelelőségi bizonyíték) utolsó két oszlopát kell kitöltenie. Az integritásnál meg kell határozni, hogy az adott feltétel kielégítését az OM mely fejezete tartalmazza, és a bizonyításnál pedig igazolni kell ezen feltétel kielégítését. Ez megtörténhet nyilatkozattétellel vagy bizonyítékok rendelkezésre bocsátásával.
A PDRA-knak két fajtáját alkották meg:
- Sztenderd forgatókönyvekből származtatott, mellyel az STS-hez hasonló műveletet lehet végrehajtani. Célja, hogy az STS-sel azonos művelteket lehessen végrehajtani C5 és C6 osztályazonosítóval nem rendelkező, de funkcionálisan azonos UAS-sokkal. > Ezeket S-sel jelölik.
- Általános PDRA-k. > Ezeket G-vel jelölik, és rendkívül változatos munkavégzéseket tesznek lehetővé ritkán lakott terület és ellenőrzött földi műveleti terület felett.
A poszt megjelenéséig, az EASA által publikált PDRA-k:
PDRA |
UAS jellemzői |
Üzemeltetés módja |
Művelettel érintett (átrepült) terület |
Távpilótától az eltávolodás maximális mértéke |
Talajszint feletti maximális repülési magasság |
Művelettel érintett légtér |
PDRA-S01 |
Jellemző mérete max. 3 méter |
VLOS |
földi műveleti terület felett, mely lakott környezetben is lehet |
VLOS szerint – folyamatosan szemmel kell tudni tartani az eszközt |
150 méter |
Ellenőrzött vagy nem ellenőrzött légtér, ahol a hagyományos légijárművel való összeütközés kockázata alacsony |
PDRA-S02 |
Jellemző mérete max. 3 méter és maximális felszállótömege 25 kg |
VLOS és BVLOS |
földi műveleti terület felett, mely ritkán lakott környezetben helyezkedik el |
létérmegfigyelők alkalmazása esetén 2 km, légtérmegfigyelők hiányában 1 km |
150 méter |
Ellenőrzött vagy nem ellenőrzött légtér, ahol a hagyományos légijárművel való összeütközés kockázata alacsony |
PRDA-G01 |
Jellemző mérete max. 3 méter és jellemző kinetikus (ütközési) energiája max. 34kJ |
VLOS és BVLOS |
ritkán lakott környezet |
Légtérmegfigyelők hiányában 1 km |
150 méter művelet céljára rendelkezésre álló légtérrész |
Nem ellenőrzött légtér, ahol a hagyományos légijárművel való összeütközés kockázata alacsony |
PRDA-G02 |
Jellemző mérete max. 3 méter és jellemző kinetikus (ütközési) energiája max. 34kJ |
VLOS és BVLOS |
ritkán lakott környezet |
Az eltávolodás maximális mértéke a vezérlést és irányítást biztosító kapcsolat közvetlen hatótávolsága |
Eseti légtér által meghatározott |
Eseti légtérben valósul meg a művelet |
PDRA-G03 |
Jellemző mérete max. 3 méter és jellemző kinetikus (ütközési) energiája max. 34kJ |
VLOS és BVLOS |
ritkán lakott környezet |
közvetlen vezérlési és irányítási (C2) kapcsolat |
Maximum 50 méter. 50 méternél nagyobb repülési magasság esetén az eseti légtér kötelező, ekkor az eseti légtér által meghatározott maximális magasság lesz a művelet felső határa. |
Ellenőrzött vagy nem ellenőrzött légtér 50 méter alatti magasság alkalmazásakor, minden más esetben eseti légtérben valósul meg a művelet |
A PDRA-k az AMC-ben találhatók, illetve ezen túl a már publikált PDRA-kat tartalmazó táblázatok, szerkeszthető formában az EASA honlapjáról tölthetők le. https://www.easa.europa.eu/en/domains/civil-drones-rpas/specific-category-civil-drones/predefined-risk-assessment-pdra
A művelet az OM-ben rögzítettek szerint kerül végrehajtásra minden esetben. Lényeges, hogy az UAS-üzembentartónak a repüléssel kapcsolatos összes követelményt – beleértve a nyilvántartások vezetésére és a műveletek adminisztrálásával kapcsolatos rendelkezéseket is – be kell tartania.
A hatóság az engedéllyel rendelkező üzembentartókat felügyeleti ellenőrzés keretében bármikor ellenőrizheti ad hoc és előre bejelentett módon is, legalább két évente egy alaklommal. Az ilyen ellenőrzések célja, hogy a hatóság meggyőződjön arról, hogy az engedélyes üzembentartó mindent az OM és a jogszabályok, valamint az esetleges műveleti engedélyben szereplő korlátozó feltételek mentén végez.
A PDRA-ra épülő műveleti engedélyek lehetnek határozott időtartamra szólók és akár korlátlanok is, továbbá lehetnek térben korlátozottak és korlátlanok is (azaz teljes Magyarországra szóló).
Lényeges, hogy az UAS-üzembentartó nem terjeszkedhet túl a PDRA korlátjain. Ha ez mégis megtörténne, akkor az a műveleti engedély visszavonásához vezet.
Az EASA a jövőben várhatóan újabb PDRA-kat fog elfogadni és publikálni, mely nagyban hozzájárul a drónokkal végzett műveletek számának növekedéséhez.
Biztonságos és szabályos repülést!