Folytatjuk sorozatunkat a műveleti engedélyek típusáról. Előző két bejegyzéseinkben a sztenderd forgatókönyvek (STS) és az előre meghatározott kockázatelemzések alapján (ún. PDRA-k) végrehajtott műveletekről volt szó, és az ezekre épülő engedélyekről. Jelen bejegyzésben azokat az eseteket járjuk körbe, amikor a művelet sem STS, sem PDRA alapján nem hajtható végre. Ilyen esetben a műveletet a 10 lépéses SORA kockázatelemzési módszertan alkalmazásával kell értékelni.
Azt már a korábbi bejegyzésekben említettük, hogy ha egy művelet a nyílt kategória feltételei szerint nem hajtható végre, akkor az speciális vagy engedélyköteles kategóriájúnak minősül. A speciális kategórián belül alapvetően három lehetőség kínálkozik, hogy egy UAS-üzembentartó a műveleteit megvalósítsa:
- Sztenderd forgatókönyv (STS) szerinti műveletet hajt végre,
- PDRA alapján végzi a műveleteket,
- SORA kockázatelemzés alapján, egyedi műveletet hajt végre.
Amennyiben a tervezett művelet illeszkedik valamely STS-hez vagy PDRA-hoz, akkor az UAS-üzembentartó az alapján tudja tervezni a művelet végrehajtását, viszont ha nem talál olyan STS-t vagy PDRA-t, mely lefedi a műveletet, akkor azt egyedileg, a SORA kockázatelemzés alapján kell elemezni.
Ilyen esetben a PDRA-nál megismert eljárást kell alkalmazni, azonban a PDRA megfelelési táblázat kitöltése helyett részletes SORA szerinti kockázatelemzést kell elvégezni. Az üzemeltetési kézikönyv és a többi PDRA-nál megismert kötelezettség a művelettel kapcsolatosan továbbra is fennáll.
A SORA a specific operations risk assessment, azaz a speciális kategóriájú műveletek kockázatelemzési módszertana, mely lehetőséget biztosít az egyedi, speciális kategóriájú műveletek érétkelésére. Magát a módszertant a JARUS szervezet alkotta meg. A JARUS (Joint Authorities for Rulemaking on Unmanned Systems) a pilóta nélküli légijárműrendszerek szabályrendszerét kidolgozó hatóságok társulása, melynek számos nemzetközi légügyi hatósági tagja van, különböző országokból, világszere.
A kialakított módszertan a tervezett művelet elemzéshez egy logikus folyamatrendszert biztosít. Ennek célja, hogy 10 lépésben, a földi és légi kockázatok elemzése által olyan, a művelet jellegéhez és kockázataihoz igazodó operatív biztonsági szinteket határozzon meg, melyhez kapcsolódó konkrét, az UAS-üzembentartó által kidolgozott kockázatcsökkentő intézkedések révén az adott művelet elfogadható kockázati szinten végrehajtható.
Lássuk a 10 fokozatosan egymásra épülő lépést, melyek mindegyikének végrehajtása kötelező, kivéve azt, mely opcionális:
- lépés: UAS-művelet részletes leírásának elkészítése (ConOps) – ez a dokumentum az elvégzendő műveletről minden fontos információt tartalmaz, azonban azon túlmutat, és így a művelet elvégzésének hátteréhez kapcsolódó információkat is tartalmazza pl. karbantartás, üzembentartó személye, biztonsági kultúra, stb. Ez az UAS-üzembentartó által kötelezően összeállítandó üzemeltetési kézikönyv (OM) alapja.
- lépés: UAS-művelet kezdeti földi kockázati osztályának meghatározása – figyelembe véve a művelethez használt UAS-t és annak műszaki jellemzőit, a művelet jellemzőit (VLOS / BVLOS) és az érintett terület jellemzőit (népesség, környezet, stb.). A lépés eredménye egy kockázati osztály (iGRC, azaz initial ground risk class). Ennek meghatározásához fontos ismerni a művelet során alkalmazott operatív korlátokat is, ugyanis a kinetikus energia csak ezek alapján határozható meg, a felhasználandó UAS műszaki jellemzőinek ismeretében.
- lépés: UAS-művelet végső földi kockázati osztályának meghatározása – az előző lépésben meghatározott kockázati osztályt felfelé vagy lefelé módosítják bizonyos intézkedések, és vagy műszaki megoldások megléte, vagy éppen azok hiánya. A lépésben vizsgált intézkedések: kockázatnak kitett emberek számának csökkentése a művelet helyszínén, negatív események következményeinek csökkentését biztosító műszaki megoldások, vészhelyzeti intézkedési terv rendelkezésre állása, és az UAS-üzembentartó jóváhagyása.
- lépés: Légi kockázat kezdeti osztályának meghatározása – a légi kockázat a levegőben történő hagyományos, azaz pilótával rendelkező légijárművel történő összeütközését vagy jelentős konfliktushelyzet kialakulását jelenti. Jelen lépésben a művelettel érintett légteret jellemezni kell (magasság, ellenőrzött vagy nem ellenőrzött légtér, helyszín, környezeti adottságok), és ezek alapján be kell sorolni egy adott kockázati kategóriába. Ez az ARC (air risk class).
- lépés: Stratégiai kockázatcsökkentő megoldások alkalmazása – opcionális lehetőség. Ezen folyamat során az előző lépésben meghatározott osztály módosítására van lehetőség. Ehhez stratégiai (a felszállást megelőzően alkalmazott, nem műszaki) kockázatcsökkentő megoldásokat lehet kialakítani az összeütközések kockázatának csökkentése érdekében. Ezek pl. az UAS-üzembentartó által meghatározott operatív korlátozások. Amennyiben ez a folyamat nincs végrehajtva, akkor a visszamaradó légi kockázati osztály megegyezik az előző lépésben meghatározott kezdeti légi kockázati osztállyal.
- lépés: Taktikai kockázatcsökkentő megoldások alkalmazása – olyan műszaki megoldások alkalmazása és/vagy üzemeltetéssel összefüggő műszaki jellegű intézkedések összessége, amelyek csökkentik a levegőben történő összeütközés visszamaradó kockázatát valósidejű információk biztosításával.
- lépés: Földi és légi kockázatok egyesítése, eredő kockázat meghatározása – az úgynevezett speciális bizonyossági és integritási szint (SAIL) meghatározása. Ezt a paramétert a végső földi kockázati osztály és a visszamaradó légi kockázati osztály alapján lehet meghatározni. A SAIL szint meghatározza a betartandó operatív biztonsági célokat és azokat a szükséges további intézkedéseket, amelyek a művelet elvégzéséhez elengedhetetlenek.
- lépés: Operatív biztonsági célok (OSO) azonosítása – az operatív biztonsági célok maguk azok a védelmi gátak és kockázatcsökkentő intézkedések, amelyek biztosítják a veszélyek hatásainak csökkentését. Az előző lépésben meghatározott SAIL szintek jelölik ki, hogy egy adott szinten pontosan milyen funkcionális követelményt / kritériumot milyen szinten (megalapozottság) kell teljesítenie és elérnie az UAS üzembentartónak, az adott művelethez kapcsolódóan. Az operatív biztonsági célokat a SORA általánosan fogalmazza meg, az UAS-üzembentartónak kell konkrét intézkedéseket vagy követelményeket hozzájuk rendelni, mellyel a megfelelőséget igazolni tudja.
Az operatív biztonsági célok különböző területekre vonatkoznak:
- UAS-sal kapcsolatos műszaki kérdések,
- UAS-műveletek elvégzését támogató külső rendszerek meghibásodása,
- emberi tévedések,
- kedvezőtlen üzemeltetési körülmények.
- lépés: Szomszédos területek és légterek figyelembevétele, a lehetséges légtérsértések megakadályozása – ezen lépés során kell figyelembe venni, hogy az irányítás elvesztéséből származóan milyen kockázata lehet annak, hogy a drón elhagyja a számára kijelölt légteret. Ez különösen fontos, ha az eszköz fel van szerelve olyan területi elkülönítést biztosító rendszerrel, amely pontosan ezt hivatott megakadályozni. Ilyen rendszerekre vonatkozóan is vannak műszaki követelmények.
- lépés: Átfogó biztonsági portfólió elkészítése –kockázatcsökkentő megoldások megfelelő dokumentálása és annak biztosítása, hogy az OM és a többi dokumentum egy olyan koherens halmazt alkosson, mely megalapozza az üzemeltetést és a hatóságnak a műveleti engedély kiadásához kapcsolódó döntéshozatalt.
A különböző típusú műveletekre külön elemzéseket kell elvégezni. Amennyiben egy művelet során többféle eszköz használata is megvalósul, akkor a legnagyobb kockázatot jelentő eszközre kell a számításokat elvégezni.
A kockázatelemzés eredménye vonatkozhat egy konkrét helyszínre, ilyenkor konkrét hatályú műveleti engedélyhez kapcsolódó OM-ről beszélünk, de vonatkozhat akár általánosan meghatározott helyszínekre is. Utóbbi esetben általános hatályú műveleti engedélyhez kapcsolódó OM-ről beszélünk, mely rugalmas műveletvégzést tesz lehetővé olyan helyszíneken, mely kielégíti az OM-ben rögzített feltételeket.
Egy OM-ben akár többféle műveletet is meg lehet jelölni, ha szükséges, akkor ezekhez különböző elemzések kellenek.
Biztonságos és szabályos repülést!