Professional Drone Consulting

SORA és a földi kockázatok kapcsolata

2025. március 05. 18:53 - Dr. SÁNDOR Zsolt

A pilóta nélküli légijármű rendszerekkel végzett műveletek biztonságának növelése érdekében az Európai Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) egy olyan kockázatelemzési módszertant dolgozott ki, mely segíti az üzemebentartókat a repülési műveletek során felmerülő kockázatok azonosításában és hatékony, gyors és egyszerű kezelésében. Ez az ún. SORA módszertan (Specific Operations Risk Assessment).

Mi is a kockázat a drónok esetén?

A kockázat egy adott esemény bekövetkezésének valószínűségét (időbeli gyakoriságát) és annak következményeit (súlyosságát) jelenti. A drónok esetében a kockázat magában foglalhatja a működéssel összefüggő baleseteket, helytelen működéseket, funkcionális hibákat, az ezekből következő anyagi károkat, személyi sérüléseket vagy akár az adatbiztonsági incidenseket is.

UAV-repülésnél mik a főbb földi kockázatok?

A földi kockázat (Ground Risk) a drónok meghibásodása vagy irányításának elvesztése miatt a földi objektumokban vagy emberekben, esetleg természeti képződményekben okozott károk.

Legfőbb kockázatok:

  • Ütközés személyekkel: Különösen városi vagy sűrűn lakott területeken jelentős kockázatot jelenthet, amikor a drón személynek ütközik. Ilyenkor jellemzően vágott seb keletkezik az ütközés helyén.
  • Épületnek és infrastruktúrának ütközés: Amennyiben egy drón elveszíti az irányítást és egy épületnek ütközik, akkor abban jelentős kárt tud tenni – ablakok betörhetnek, burkolat sérülhet, stb.
  • Járművekkel való ütközés: Közutak, esetleg vasútvonalak közelében és azok felett végzett műveletek során, egy nem várt jelvesztés vagy műszaki meghibásodás esetén a drón lezuhanhat, ami kárt tehet az alatta lévő járművekben és sérülést okozhat a benne utazóknak.
  • Más drónokkal vagy légi járművekkel való ütközés: Az ütközés hatására kiszóródó alkatrészek kárt tehetnek a földön lévő személyekben, eszközökben. Ez közvetett földi kockázat.

Hogyan csökkenthetők ezek a kockázatok?

A földi kockázatok csökkentése érdekében műszaki és nem műszaki megoldások kombinációját kell alkalmazni:

Műszaki megoldások – a drón irányítórendszerébe integrált, vagy a drónra szerelt megoldások:

  • Vészhelyzeti rendszerek, például ejtőernyő vagy vészhelyzeti leszállási mechanizmus, mely akkor aktiválódik, ha rendellenes mozgást vagy gyorsulás érzékel – pl. zuhanás esetén.
  • Geo-fencing rendszerek, amelyek megakadályozzák a drónok tiltott területekre való belépését.
  • Redundáns irányítási rendszerek a meghibásodás esetére.
  • Valósidejű helymeghatározás és visszajelzési lehetőségek (pl. RTK, 4G/5G kapcsolat).

Nem műszaki megoldások – a repülést megelőző körültekintő tervezés alapján az üzembentartó által kialakított stratégiai megoldások:

  • Repülési terület megfelelő kiválasztása, felmérése és előzetes értékelése, és ez alapján a szükséges helyi kockázatcsökkentő intézkedések kialakítása – pl. figyelmeztető táblák.
  • Megfelelő minősítéssel rendelkező eszközök használata.
  • Drónpilóták megfelelő képzése.
  • Előre kialakított operatív eljárások alkalmazása, vészhelyzeti tervek kidolgozása.

Miért kell csökkenteni a kockázatokat?

A drónok használata önmagában veszélyforrás, mivel ezek olyan műszaki erőforrások, melyek meghibásodhatnak, és ezáltal veszélyeztethetik a működési környezetüket. A kockázatcsökkentés célja, hogy minimalizáljuk a személyi sérüléseket, az anyagi károkat, valamint fenntartsuk a társadalom bizalmát a dróntechnológia iránt.

Fontos, hogy a kockázatcsökkentést megfelelően igazoljuk!

A kockázatcsökkentési intézkedéseket megfelelő dokumentációval és tesztelési eredményekkel kell alátámasztani. Az igazolás magában foglalhatja:

  • Repülési naplók és eseményriportok vezetését.
  • Műszaki teszteket és ellenőrzéseket (pl. redundáns rendszerek működésének bemutatása).
  • Üzemeltetési eljárások kidolgozását és végrehajtásának nyomon követését.

Az igazolás bizonyítja a hatóságok számára, hogy az üzembentartó eleget tesz a SORA követelményeinek. Enélkül nem szerezhető meg a műveleti engedély.

A SORA módszertan alkalmazása elengedhetetlen az Operational Authorization (műveleti engedély) megszerzéséhez, amelyet a légügyi hatóság állít ki. Az engedély megszerzéséhez az üzembentartónak igazolnia kell, hogy az adott művelethez kapcsolódó földi és légi kockázatok megfelelően kezelve vannak, és az alkalmazott intézkedések összhangban állnak a jogszabályi előírásokkal.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://droneconsulting.blog.hu/api/trackback/id/tr9618811062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása