Professional Drone Consulting

A látótávolság határán

2023. július 27. 08:48 - Dr. SÁNDOR Zsolt

Sokszor felmerül a kérdés, hogy a látótávolságon belüli üzemben (VLOS) végrehajtott művelet során mekkora lehet az UAV maximális eltávolodása a távpilótától. A válasz összetett, és nincs konkrét számérték hozzárendelve, ugyanis több tényező együttes figyelembevételével lehet ezt megállapítani. A sokszor említett 1 km-es ökölszabály sajnos nem alkalmazható teljeskörűen, minden esetre. Bizonyos esetekben az 1 km jelenti az abszolút maximumot, de figyelembe kell venni, hogy akár már néhányszor 100 méteres eltávolodás esetén is kikerülhet a művelet a VLOS-ból, még akkor is, ha az UAV-ra való rálátást tereptárgyak vagy egyéb tényezők nem akadályozzák. Bejegyzésünkben ezt a témát járjuk körbe.

Először is néhány alapfogalmat kell tisztázni, melyek nélkül a téma megértése nem biztosítható. Lássuk ezeket részletesen, némi magyarázattal ellátva:

Látótávolságon belüli üzem (VLOS – visual line of sight): Az EU 947/2019 rendelet 2. cikk 7. pontja szerinti definíció, mely kimondja: ”Az UAS-műveletek azon típusa, amelyben a távpilóta képes a pilóta nélküli légi járművel való folyamatos, segítség nélküli vizuális kapcsolattartásra, ami lehetővé teszi, hogy a távpilóta az ütközések elkerülése érdekében képes legyen befolyásolni a pilóta nélküli légi jármű repülési útvonalát más légi járművekhez, személyekhez és akadályokhoz képest.” >> Azaz ennek alapján biztosított, hogy a távpilóta a művelet elvégzésének minden időpontjában a saját szemével rálát az UAV-ra és képes szemmel tartani a járművet és annak közvetlen környezetét is.

Látótávolságon kívüli üzem (BVLOS – beyond visual line of sight): Az EU 947/2019 rendelet 2. cikk 8. pontja szerinti definíció: „Az UAS-műveletek azon típusa, amelyet nem látótávolságon belüli üzemben (VLOS) hajtanak végre.” >> Azaz minden olyan művelet, ahol a VLOS nem tud megvalósulni. A későbbiekben látni fogjuk, hogy a BVLOS is több részre osztható, a végrehajtás pontos módjától függően.

Látástávolság: az a vízszintesen mért távolság, amelynél nappali körülmények esetén valamely tereptárgy vagy mesterséges nem kivilágított tárgy a hátterével teljesen egybeolvad, de még éppen, hogy felismerhető. Ennek méréséhez az észlelést végző egyén a mérés helyszínen ismert távolságban elhelyezkedő tereptárgyakat vagy mesterséges akadályokat (ún. vonatkoztatási pontokat) használ, annak megállapítására, hogy az aktuális észlelési pontból melyik irányba milyen messzire lát el. A mérést lehetőség van éjszaka is elvégezni, ilyen esetekben ismert távolságban elhelyezkedő, jól megvilágított tárgyak alapján történik a viszonyítás. Lényeges, hogy az UAS műveletek esetén repülés közbeni horizontális látástávolságot (flight visibility) kell figyelembe venni, mely adott esetben eltérhet a földfelszínen mért vízszintes látástávolságtól (visual range). A látástávolság maximumát 5 km-ben lehet meghatározni, illeszkedve a VFR repülési szabályokhoz (Visual Flight Rules – látvarepülési szabályok). Amennyiben ennél nagyobb távolságig biztosított az ellátás, úgy is ezt az 5 km-et kell figyelembe venni minden további számításnál.

További iránymutatást az ED Decision 2022/002/R GM1 UAS.STS-02.020(3) pontja ad.

UAV térbeli észlelési határa: az a maximális távolság, ameddig a távpilóta képes az UAV pozícióját és haladási irányát észlelni. Ezen távolság eléréséig képes a távpilóta az UAV repülési pályájának irányítására és magasságának valamint pozíciójának meghatározására a vizuális megfigyelés által. A pontos érték tapasztalati képlet alapján határozható meg, figyelembe véve az eszköz szerkezeti jellegét (merevszárnyú vagy mulitrotoros) illetve legnagyobb jellemző méretét (átlós tengelytávolság - CD)[1] :

  • Multirotoros eszköz esetén: 327 * CD + 20 méter
  • Merevszárnyú eszköz esetén: 490 * CD + 30 méter

Észlelhetőségi határ: az a távolság, ameddig más repülőgépek vizuálisan észlelhetők, és elegendő idő áll rendelkezésre egy elkerülő manőver végrehajtására. Ez a határ mindig az aktuális földfelszínen mért vízszintes látástávolság 30%-a[2].

VLOS határ: Az UAS távpilótától való eltávolodás legnagyobb engedélyezett mértéke, ameddig a VLOS körülményei fennállhatnak. Ez az UAV térbeli észlelési határa vagy az észlelhetőségi határ közül a kisebb, az adott műveletre vonatkozóan.

 

Az UAS művelet során miket kell figyelembe venni a VLOS szempontjából?

A távpilóta felelőssége, hogy a művelet végrehajtása során, a vonatkozó szabályokat betartsa. Nyílt kategóriában csak és kizárólag VLOS művelet hajtható végre, azaz a VLOS feltételeit minden esetben biztosítani kell, ellenkező esetben meg kell szakítani a műveletet (UAS.OPEN.060(2)(b)). A jogszabályponthoz kiadott AMC is kimondja, hogy a távpilóta olyan maximális távolságba küldheti el az UAV-ot, hogy azt képes legyen mindig tisztán kivenni és meg tudja állapítani a távolságát az akadályoktól. Amennyiben a műveleti környezetben nincs akadály, akkor az eltávolodás maximális mértéke a láthatósági korlátja az eszköznek (azaz ameddig látható a távolból – eszköz észlelési határ). Akadályok esetén az eltávolodás maximális mértéke akkora lehet, hogy a távpilóta képes legyen értékelni az UAV és az akadályok közötti relatív távolságot.

Nyílt kategória esetén nincs jogszabályban meghatározva, hogy pontosan mekkora az a távolság, mely a VLOS határa. Ennek oka, hogy számos tényező együttesen határozza meg ezt az értéket. Nézzük meg ezeket részletesen:

  • UAV mérete > minél nagyobb, annál könnyebben észlelhető.
  • UAV színe és festése > feltűnő színű és mintázatú eszköz távolabbról is észlelhető. Továbbá figyelembe kell venni, hogy a felhő színével egybeolvadó eszköz már néhány 10 méterről sem látható (pl. egy fehér színű eszköz, borult időben).
  • Aktuális időjárási és légköri jelenségek: felhőzet, felhőalap, pára, füst, köd, stb.
  • Napsütés, nap állása és a megvilágítás iránya és mértéke.
  • Szem, mint érzékszerv aktuális fiziológiai állapota > Ezek szubjektív tényezők, melyek függenek az életkortól és a pillanatnyi fényhatásoktól is (szem érzékenysége, szem alkalmazkodó képessége).
  • Épített vagy mesterséges környezet, és az esetleges akadályok elhelyezkedése > a horizont mely része, milyen távolságig látható.
  • UAV mozgási pályája és sebessége > Képes-e a távpilóta a mozgást követni.
  • Viszonyítási pontok, árnyék > Vannak-e jelen olyan pontok, melyek alapján a pontos pozíció egyértelműen meghatározható.
  • UAV-ra felszerelt láthatóságot növelő eszközök (fények, villanók, stb.).

A lista alapján látható, hogy elképzelhető olyan eset, amikor csak néhány 10 méter a VLOS határa. Ezt a művelet elvégzésekor mindenképp figyelembe kell venni.

Amennyiben speciális kategóriájú műveletet hajtunk végre, és STS vagy PDRA alapján végezzük azokat, akkor is figyelembe kell venni a szabályozókban szereplő peremfeltételeket az eltávolodás maximális mértékénél, és minden műveletet egyenként kell értékelni. A PDRA-ban és az STS-ben feltüntetett VLOS határok minden esetben abszolút határok, melyeket optimális időjárási körülmények között sem lehet túllépni. Lényeges, hogy ha a számítás alapján alacsonyabb értékek adódnak, akkor hiába lehetne akár 1 km-ig is eltávolodni a távpilótától, a szabályok alapján, azt nem lehet megtenni, mivel az eszköz észlelése ilyen távolságból nem biztosított.

Emiatt az 1 km-es (vagy egyéb rögzített) eltávolodási értékek csak iránymutatásként szolgálnak. Ezeket csak megfelelő méretű eszközökkel és optimális időjárási körülmények között lehet kihasználni. Az 1 km az STS-02-ben meghatározott feltételekből származik (UAS.STS-02.020 (5)), ugyanis az UAS művelet esetén, ha annak lebonyolításában nem működik közre légtérmegfigyelő, úgy a pilóta nélküli légi jármű legfeljebb 1 km-re távolodhat el a távpilótától, és az UAV-nak előre beállított pályát kell követnie, ha a művelet VLOS-ban kerül végrehajtásra.

Az alábbi táblázat néhány jellemző multikopter kialakítású UAV-ra mutatja meg az eszköz VLOS eltávolodási határát méterben, az UAV térbeli észlelési határának figyelembe vételével, különböző látástávolságok esetén (egész méterre kerekítve).

átlós tengelytáv (m)

UAV térbeli észlelési határa (m)

Észlelhetőségi határ (m)

VLOS határ (m)

Látás-távolság:
5 km

Látás-távolság:
3 km

Látás-távolság:
1 km

Látás-távolság:
5 km

Látás-távolság:
3 km

Látás-távolság:
1 km

T10

2,68

896

1500

900

300

896

896

300

T30

2,98

994

1500

900

300

994

900

300

Matrice 300

0,9

314

1500

900

300

314

314

300

Mavic 3

0,38

144

1500

900

300

144

144

144

Mini 3 Pro

0,25

101

1500

900

300

101

101

101

Mini 2

0,21

90

1500

900

300

90

90

90

Phantom 4

0,35

134

1500

900

300

134

134

134

Air 2

0,30

119

1500

900

300

119

119

119

Ezek alapján látható, hogy még a legnagyobb T30-as permetező UAV esetén sem lehet VLOS-ban elérni az 1 km-et, mint maximális eltávolodási mértéket.

Amennyiben a távpilótát pilóta nélküli légijármű-megfigyelő segíti, akkor is VLOS-ként kell a műveletet végrehajtani, ugyanis a pilóta nélküli légijármű-megfigyelő a távpilóta mellett tartózkodó személy, aki az UAV segédeszköz nélküli vizuális megfigyelése révén segíti a távpilótát az UAV VLOS-ben tartásában és a repülés biztonságos végrehajtásában.

Segédeszköznek tekinthető a távcső, és bármilyen olyan elektronikus eszköz, mely külön platformon pozíció vagy egyéb adatokat jelenít meg.

 

Amennyiben a művelet elvégzése során a távpilóta az UAV-val a VLOS határánál nagyobb mértékben szeretne eltávolodni, úgy a műveletet csak a BVLOS-ra vonatkozó szabályok alapján lehet végrehajtani.

BVLOS-ban végrehajtott műveletek esetén két típus különböztethető meg:

  • Egy vagy több képzett légtérmegfigyelő közreműködésével végrehajtott művelet, az ún. kiterjesztett látótávolságon belüli üzem (EVLOS - extended visual line of sight). A légtérmegfigyelő a légtérben fellépő esetleges veszélyek észlelése céljából azon légtér segédeszköz nélküli vizuális megfigyelése révén segíti a távpilótát, amelyben a pilóta nélküli légi jármű repül.
  • Légtérmegfigyelők nélkül végrehajtott művelet – hagyományos BVLOS -, mely során a távpilóta az UAV-ot a művelet során nem látja, azonban a rendelkezésre álló műszaki eszközök felhasználásával képes a művelet irányítására az UAV által biztosított adatok, biztonsági funkciók és az élőkép alapján.

 

A repülési műveletek végzése során figyelembe kell vennie ezeket a tényezőket, és ezek alapján kell tudni meghatározni az eltávolodás maximumát a távpilótától VLOS-ban.

Amennyiben speciális kategóriába tartozó művelet kerül végrehajtásra, úgy minden esetben meg kell határozni az eltávolodás maximális mértékét, ha VLOS-ban kerül az végrehajtásra. Speciális kategóriájú műveletek esetén a kiadott műveleti engedély tartalmazza, hogy a műveletet VLOS-ban vagy BVLOS-ban kell végrehajtani.

 

Balesetmentes és biztonságos repülést!

 

Borítókép: https://frissmedia.hu/images/news/pic-cache/16800186339167.jpg

[1] LBA útmutató alapján: https://www.lba.de/SharedDocs/Downloads/DE/B/B5_UAS/Leitfaden_FG_CV_GRB_eng.pdf?__blob=publicationFile&v=8

 [2] LBA útmutató: https://www.lba.de/SharedDocs/Downloads/DE/B/B5_UAS/Leitfaden_FG_CV_GRB_eng.pdf?__blob=publicationFile&v=8

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://droneconsulting.blog.hu/api/trackback/id/tr9518180003

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása