Az újonnan életbe lépő drón-szabályozás jelentősen megnehezíti a kereskedelmi célú drón-használatot, legyen az egy külterületi geodéziai felmérés, építőipari célú használat, vagy adott esetben filmforgatás.
Sok esetben lehet látni a YouTube-on olyan főleg autókkal foglalkozó csatornákat, ahol a jobb képi megjelenítés érdekében egy-egy úton haladó, aktuálisan tesztelendő járművet felülről is, drónról videóznak, hogy még jobb és szebb látványt tudjanak biztosítani a nézőknek.
Első kérdés az, hogy lehet-e ilyet csinálni az új szabályozás értelmében?
A válasz röviden az, hogy lehet, de ésszel, és nagyon átgondoltan.
A videókat látván a szakavatott, a drónos szabályozáshoz akár csak részben értők esetén is felmerülhet a kérdés, hogy vajon milyen engedélyek birtokában végezték a forgatást. Amennyiben a forgatás lakott területen történt, akkor volt esetleg érvényes és aktivált eseti légtere a forgatásért felelős stábnak? Ilyen és ehhez hasonló kérdések tömkelege merülhet fel sok drónos fejében.
Amit tisztázni kell, már az elején.
A közlekedés veszélyes üzem, mind légi (drónos), mind földi, közúti oldalról nézve, így minden esetben be kell tartani a biztonsági intézkedéseket, melyek garantálni tudják az esetlegesen felmerülő kockázatok csökkentését.
Néhány aranyszabály, melyet nem érdemes megkerülni, ugyanis a jogszabály rendelkezik ezekről:
- Ha lakott területen drónnal, a levegőből forgatunk, akkor azt csak eseti légtérben lehet, annak aktiválása után.
- Embertömeg felett szigorúan tilos a drónhasználat.
- Lakott területen kívül lehetőség van külön hatósági engedélyek nélkül a „nyílt” kategóriában drónozni és így forgatni, ha teljesülnek az alábbi feltételek:
- A helyszínen csak a műveletbe bevont emberek tartózkodnak.
- Nem repül a drón a földfelszíntől számított 120 méternél magasabbra.
- A drón kezelője legalább A1/A3 vizsgaigazolással rendelkezik, de jobb, ha A2-es kompetenciatanúsítványa is van.
- A drón és az UAS üzembentartó nyilvántartásba van véve, és a drónon a szükséges azonosítók fel vannak tüntetve.
- A drón rendelkezik érvényes felelőségbiztosítással.
- A műveletet a mydronespace applikációban bejelentették.
- Betartja a felvétel készítője a szükséges személyiségi és adatvédelmi rendelkezéseket.
Mindezek alapján lehetőség van elkészíteni az autós felvételeket, „nyílt” kategóriájú műveletként, ha a felvétellel érintett terület (mely lehet lakott területen vagy lakott területen kívül, előbbi esetben természetesen az eseti légtér szükségessé válik, továbbá a fent felsorolt feltételek teljesülnek):
- el van zárva a közforgalmú közlekedés elől, akár állandóan, akár ideiglenesen, a művelet elvégzésének időszakára (nyilvános közút esetén ez viszonylag nehezen oldható meg, de adott esetben a közútkezelő segítséget nyújthat),
- a helyszínen nem tartózkodik olyan ember, aki nincs bevonva a műveletbe,
- ha előfordulnak a műveletbe be nem vont emberek, akkor őket a távpilóta maximum 50 méterre közelítheti meg maximum 2 kg-s drónnal, amennyiben a távpilóta rendelkezik kompetenciatanúsítvánnyal (ellenkező esetben max. 500 grammos drónnal lehet videózni, és ekkor engedélyezett egyes emberek feletti átrepülés, vagy ha ennél nagyobb drónnal szeretnének forgatni és nincs kompetenciatanúsítvány, akkor a műveletbe be nem vont személyektől és minden épített infrastruktúrától 150 méteres távolságot kell tartani).
Amennyiben ezek nem teljesülnek, úgy a műveletet „nyílt” kategóriában már nem lehet végrehajtani, és „speciális” kategóriájúvá válik a művelet, melyet inkább jobb elkerülni, mert olyan szintű adminisztratív és anyagi terhet ró a készítőkre, mely alapján a felvétel elkészítéséhez tartozó engedélyeztetési eljárás drágább lesz, mint amennyi bevételt egyáltalán egy ilyen videó hozni tud a konyhára.
Így az amatőr YouTuber-ereknek lehetősége nyílik a videók elkészítésére, azonban legyenek fokozott figyelemmel a fent leírt szabályokra, ellenkező esetben akár súlyos bírságot is kaphatnak, mivel az elkészített felvétel egyfajta tökéletes bizonyítékként funkcionál, és saját magukat tudják így bűnbe sodorni.
Jó példa erre annak a fotósnak a története, akiről az index.hu is írt még márciusban bírságoltak meg https://index.hu/gazdasag/2021/03/12/dron-szabalyozas-buntetes-europai-unio-biztositas/
Érdemes a fenti szabályok betartásával elkerülni a problémákat, mivel általuk a felesleges bírságok elkerülhetők, és a felvétel szépségét nem befolyásolja.