Ahogy arról már lehetett olvasni, a nyílt műveleti kategóriába szánt drónokat az Európai Unió úgynevezett UA osztályokba kívánja sorolni C0-C4-ig. (Ehhez kapcsolódik részben a C5 és C6 UA osztály, amelyeket a sztenderd forgatókönyvek esetén lehet, illetve kell használni.
Mivel az ilyen osztályazonosító címke feltüntetéséhez a jelenleg forgalomban lévő drónok jelentős részén kisebb-nagyobb átalakításokat, szoftverfrissítést kell végezni a gyártóknak, illetve egy megfelelőségértékelési eljárás során le is kell ellenőrizni, hogy a drón immáron valóban megfelel az új szabványok támasztotta követelményeknek, azaz megkaphatja valamelyik UA osztály címkéjét, szükséges volt, hogy erre felkészülési időt kapjanak a gyártók és az üzembentartók is.
Utóbbiak különösen azért, mert az uniós keretrendszer lényegében mindenkit abba az irányba tol, hogy érdemesebb inkább új drónt vásárolni az átmeneti felkészülési időszak lejártát követően, mint a meglévőt "toldozgatni", vagy bevállalni, hogy a nyílt kategória 250 gramm felszállótömegtől kezdve csak az A3 alkategóriában lehetséges, legalább 150 méter távolságra mindenkitől és mindentől. A másik lehetőség a "régi", osztályazonosító címke nélküli drónnal a műveleti engedély beszerzése, és az osztályazonosító címkével nyílt kategóriába tartozó művelet speciálisként történő engedélyeztetése lenne. Ez utóbbi azonban megdrágítja a műveletet.
A helyzetet bonyolítja, hogy a fentebb említett megfelelőségértékeléshez C1-C3 osztályok esetén a gyártónak egy bejelentett szervezet segítségét is igénybe kell vennie, az eljárást önállóan nem végezheti. Ilyen bejelentett szervezetből jelenleg viszont mindössze három működik egész Európában, akik értelemszerűen nem képesek valamennyi Európában forgalmazni kívánt típus értékelésére. Ők az Európai Bizottság NANDO listáján megtalálhatók. Külön posztot is megérne az a tény, hogy ebből a három szervezetből az egyik magyar, ami óriási lehetőség a magyar gyártók számára, hiszen magyar partneren keresztül az egész Európai Unióra kiterjedő hatállyal tudják terméküket megfeleltetni az uniós forgalmazási feltételeknek, megnyitva a teljes uniós piacot a magyar gyártású drónok előtt.
Az eredeti terv a felkészülésre az volt, hogy 2022 második felétől már kötelező lesz az osztályazonosító címke, ám ezt még tavaly kitolták 2023. január 1. napjára.
Ehhez képest tegnap, jelent meg a Bizottság (EU) 2022/425 végrehajtási rendelete, amely további egy év haladékot adott mind a gyártóknak, mind az üzembentartóknak a felkészülésre. Így az UA osztályok alkalmazása csak 2024. január 1. napjától lesz kötelező. Ez a határidő mostantól a sztenderd forgatókönyvekre is vonatkozik, 2023. december 3. helyett 2024. január 1. lesz itt is
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nyílt kategóriában az A1 alkategória felső súlyhatára 499 gramm, az A2-ben pedig 1999 gramm marad, miközben utóbbi esetében továbbra is legfeljebb 50 méterre lehet megközelíteni kívülállókat, feltéve, hogy a repülési magasság sem haladja meg az ötven métert. Azaz további egy évig a jelenlegi szabályok mentén élvezhetik a drónosok a nyílt kategória adta lehetőségeket.
Végül még egy fontos érintettet említsünk meg: a piacfelügyeleti hatóságokat, melyeknek a halasztás ellenére is figyelniük kell a piacot, hiszen az osztályazonosító címkével rendelkező drónok megjelenéséhez, ha kis számban is de adottak a lehetőségek, így egy kisebb méretű piac ellenőrzése révén kellő rutint szerezhetnek a 2024. január 1. napi határidő előtt, amikortól már biztosan tömegével jelennek majd meg a valamelyik UA osztályba sorolt drónok.
Ha nem lesz újabb halasztás...