Professional Drone Consulting

Megjelent a hiánypótló "lakott terület" definíció

2024. december 19. 08:29 - Dr. SÁNDOR Zsolt

Módosult a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény

A drónos társadalom által már régóta hiányolt lakott terület definícióval bővül – négy év után – a légiközlekedésről szóló törvény (Lt.).

Az Országgyűlés 2024. december 18-án fogadta el azt a törvénymódosítási csomagot, mely több helyen módosítja a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvényt. A pilóta nélküli légijárművek tekintetében, az UAS-üzembentartók és távpilóták szempontjából a dokumentum legjelentősebb részét a 29.§ (4) bekezdése jelenti. Ennek értelmében a törvény alkalmazása szempontjából végre megjelenik a lakott terület definíciója, mely alapján a jövőben már teljesen egyértelművé válik az esti légtér kijelölésének kötelezettsége. A módosítás indokaként az uniós és nemzetközi szabályokkal való összhang megteremtését jelölték meg.

A lakott terület definíciója a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 71. § újonnan bevezetett 56a. pontjában szerepel. Ez alapján, és a törvény alkalmazásában:

Lakott terület: az UAS-műveletbe be nem vont személy vagy személyek életvitelszerű tartózkodási helye.

Az Lt-ben a lakott terület fogalom az 5.§ (3) bekezdésben jelenik mely, ahol szabályozzák, hogy a lakott terület felett végrehajtott UAS-műveleteket csak eseti légtérben lehet végrehajtani. Korábban hiányzott a lakott terület definíciója, mely megnehezítette a jogszabály értelmezését és így a műveletek hatékony lebonyolítását. Azonban a mostani módosítás kimondja, hogy a lakott terület az, ahol életvitelszerűen tartózkodnak a műveletbe be nem vont személyek.

Fontos, hogy ezzel a módosítással bekerült definíció csak az eseti légtér kötelezettségének eldöntéséhez használható. Amennyiben a művelet során műveleti engedély szükséges, úgy ott a lakott terület meghatározása repülésbiztonsági szempontok mérlegelésével lehetséges.

A módosítással végre egyértelmű lett, hogy milyen helyszíneken szükséges az eseti légtér kijelölése a műveletekhez.

Összefoglalóan azt lehet mondani, hogy minden olyan helyszínen szükséges az eseti légtérben történő művelet végrehajtás, ahol a műveleti helyszín érinti a műveletbe be nem vont személyek életvitelszerű tartózkodási helyét, azaz pl. lakását, házát. Érinti akár azáltal, hogy elrepül az UAV ezen helyszínek felett, vagy fennáll a lehetősége annak, hogy a kívülállókról a saját lakásukban / házukban felvétel készül.

Természetesen előfordulhatnak olyan esetek, amikor a lakott terület meghatározása nem egyértelmű. Ilyen esetben inkább szigorúbban kell értelmezni a jogszabályt, és érdemes kérvényezni az eseti légtér kijelölését a problémák elkerülése érdekében. A kijelölt eseti légtér mindig képes csökkenteni a fennálló kockázatokat, így annak megléte pozitív módon hat a művelet lebonyolítására.

Természetesen azt is figyelembe kell venni, hogy mi a műveleti helyszín méretbeli kiterjedése. Ha mindösszesen néhány négyzetméternyi (pl. saját kert belülről), akkor ott biztosítható, hogy csak a műveletbe bevont személyek legyenek, így nem szükséges az eseti légtér. Amennyiben viszont több száz négyzetméteres a művelettel érintett terület, akkor egyértelmű, hogy a helyszínen be nem vont személyek is feltűnhetnek, így ilyenkor szükséges az eseti légtér kijelölése.

 

Nézzünk néhány példát, hogy értelmezhető legyen a jogszabályi módosítás – most csak az eseti légtér szempontjából történik a vizsgálat[1]:

Tervezett UAS művelet helyszíne

Eseti légtér szükséges?

Sétálóutca feletti művelet

Igen

Lakott településrészen megvalósított nagykiterjedésű területet lefedő UAS-művelet

Igen

Ingatlan (pl. társasház) fotózása / videózása a szomszédok fölé történő berepüléssel

Igen

Lakóépületek közvetlen közelében és azok feletti művelet belvárosban („idegen lakott ingatlanok” fölé történő berepüléssel)

Igen

Lakóépületek közvetlen közelében és azok feletti művelet külvárosban („idegen lakott ingatlanok” fölé történő berepüléssel)

Igen

Közpark

Nem

Tanyavilági helyszín, ahol biztosított, hogy az UAV nem halad el lakóépületek felett és mellett

Nem

Sportpálya, sportlétesítmény

Nem

Közterületi helyszín

Nem

Iskolaudvar

Nem

Közigazgatási szempontból lakott terület, ahol nincs ház és egyéb lakóingatlan

Nem

Közigazgatási szempontból lakott területen belüli zárt ipari létesítmény felmérése

Nem

Belterületi erdő

Nem

Tópark – strand

Nem

Tópark vízi házakkal és ezek fölé és mellé történő repüléssel

Igen

Üdülő övezet

Igen

 

Speciális kategóriájú műveletek esetén a SORA kockázatelemzési módszertan felhasználásával, a művelet operatív földi jellemzői alapján a helyszínt az alábbi négy kategória valamelyikébe kell besorolni:

  • ellenőrzött földi műveleti terület
  • ritkán lakott terület
  • lakott terület
  • embertömeg.

Ez némileg eltérő kategorizálás, és célja, hogy az UAS-üzembentartó felmérje a potenciális földi kockázatokat, és kezelje azokat.

Erről korábban ebben a bejegyzésben írtunk.

Lényeges, hogy nem szabad összekeverni a repülésbiztonsági szempontból meghatározott lakott terület és az eseti légtér kijelölési kötelezettséggel összefüggő lakott terület definíciókat, ugyanis bár nevükben azonosak, eltérő célokat szolgálnak.

 

Megjegyzés1: A hivatkozott módosító jogszabály jelenleg a köztársasági elnök aláírására vár – a bejegyzés publikálásnak időpontjában (2024. december 19.).

Megjegyzés2: 2024. december 20-án a Magyar Közlönyben megjelent a jogszabály, ez alapján a blogbejegyzésben a paragrafus és a bekezdés is módosítva lett, a közlöny állapotának megfelelően.

 

Biztonságos és szabályos UAS használatot!

 

[1] Előfordulhat, hogy az UAS-művelet megvalósításához a helyszíntől függően további engedélyekre van szükség (pl. tulajdonosi hozzájárulás, műveleti engedély, stb.).

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://droneconsulting.blog.hu/api/trackback/id/tr2218754848

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kerek_moderatort_masikat 2024.12.19. 11:14:54

Pontosan milyen különbség is van ebben az értlelemben egy zsúfolt túristaút, egy közpark és egy városi utca között?

Az utca igen, nyáron a strand nem?

Gondoljuk át ezt mégegyszer... a magyarázat pedig több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol.

Schaf · http://www.speedcams.hu 2024.12.19. 11:41:51

Ennyivel kellett volna elintézni... főként, hogy az EASA AMC is ezt az értelmezést ajánlja:

"lakott terület" alatt a 965/2012/EU rendeletben meghatározott "beépített területet" kell érteni: "egy város, település vonatkozásában minden olyan terület, amelyet jelentős mértékben lakó-, kereskedelmi vagy rekreációs célokra használnak"

Dr. SÁNDOR Zsolt 2024.12.22. 16:02:15

@Schaf: Kedves Kommentelő!
Jelen megállapítása a földi kockázatok szempontjából helytálló, a műveleti engedély esetén a SORA kockázatelemzés során ez a logika tökéletesen alkalmazható a ritkán lakott terület és a lakott terület megkülönböztetése során.

Dr. SÁNDOR Zsolt 2024.12.22. 16:03:44

@Kerek_moderatort_masikat: Kedves Kommentelő!
Az Lt. kifejezetten az eseti légtér szempontjából határozza meg a lakott terület definícióját. Az eseti légtér lakott terület feletti műveletek esetén kötelező, melyet az Lt. 2021-es módosításakor a személyiségi jogok védelmével indokolták.
Eseti légtér olyan helyszínen kell, ahol a művelet során, annak területén életvitelszerűen tartózkodnak emberek.
Ilyen szempontból a turistaút (pl. Váci utca Budapest belvárosában) egy olyan helyszín, ahol bizony lakosok is vannak / lehetnek, mivel a művelet során be lehet látni lakásokba, meg lehet sérteni az emberek/lakosok privát szféráját stb. Közparkban nem szoktak emberek életvitelszerűen tartózkodni, így ott az eseti légtér kötelező kijelölése a művelet végrehajtása szempontjából, az Lt. ezen rendelkezése szerint nem kötelező.
Az, hogy át kell(ene) gondolni mindezt, azzal az igényel nem tudok mit kezdeni.
süti beállítások módosítása