Egyik korábbi bejegyzésünkben már hírt adtunk róla, hogy Írország az uniós jog lehetőségeit kihasználva 8 hónapos enyhítést vezetett be a nyílt kategóriában. Írország mellett Németország is ideiglenes könnyítésekkel segíti az A2 kategóriában drónozókat. Az ok ismét: a szabványok és a szükséges osztályazonosító címkék hiánya, illetve késedelme. A könnyítés híre egyben jó alkalom, hogy megnézzük mi zajlik a háttérben szabványfronton. Nos, meglepően sok minden.
Németország, valójában a szigetországot is beelőzve, már 2022. január 1. napjával bevezette a maga nagyon hasonló intézkedését, amelynek lényege, hogy mindazok, akik profi munkavégzésre kívánják használni a drónjukat, tehát nem sport, vagy szabadidős céllal drónoznak, 2022. augusztus végéig felmentést kapnak az A2 alkategóriában jelenleg osztályazonosító nélkül repülő drónokat sújtó korlátozások alól.
Ennek lényege, hogy 2 kg alatti drónokkal, osztályazonosító címke hiányában is van lehetőség kihasználni az A2 műveleti alkategória lehetőségeit, így ezek a drónok 50 méter helyett, akár 30 méterre is megközelíthetik a kívülállókat, illetve alacsonysebességű üzemmódban (ez csak a forgószárnyas drónokra vonatkozik tehát) elegendő 5 méteres távolságot tartaniuk, feltéve, hogy a repülési magasságuk nem haladja meg ezeket az értékeket. Az 1:1 szabályt ugyanis továbbra is be kell tartani, tehát a repülési magasság soha nem lehet nagyobb, mint kívülállóktól számított vízszintes távolság.
A német hatóságok indokolása egybevág az írrel, az osztályazonosító címkékkel szerelt drónok piacra lépése olyan késést szenved, amely a drónos társadalom egyes szegmenseire aránytalan terhet ró.
Nagy kérdés, hogy a nyár végén, illetve - Írország esetében - ősszel lejáró engedmények meghosszabbításra kerülnek-e, ugyanis az már az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynökségének (EASA) bevonásával és - igenlő válasz esetén - jóváhagyásával, valamint a csúszás európai szintű beismerésével járna.
Az EASA éppen ezért májusban elindította a Shepherd nevű projektet, amely - nevéhez híven - nem csak a drónok megfelelőségértékelésével (ez kell az osztályazonosító címkéhez is), hanem a speciális és engedélyköteles kategóriákban releváns szabványok egybeterelésére irányul, azzal, hogy osztályozza is az egyes szabványokat aszerint, hogy be lehet-e őket vezetni, alkalmazni a drónok esetében.
A probléma összetettségét jelzi, hogy nem ez az első ilyen projekt az EASA égisze alatt. Korábban a Horizon 2020 program keretében már elindult az AW Drones projekt, amely számos szabványt és kezdeményezést gyűjtött egy csokorba, azonban a Shepherd projektben résztvevők feladata lesz azokat "megszűrni".
Ezekkel párhuzamosan pedig folyamatosan frissül az uniós drónszabvány fejlesztési ütemterv is, amely már a különböző szabványok megjelenését igyekszik tervezni és előrejelezni. A jelenlegi állás szerint a nyílt kategóriára vonatkozó EN 4709 szabványcsoport közzétételének tervezett időpontjai szeptember 21., illetve december 21. lesznek. Ez a szabványcsoport jelenti az utat az osztályazonosító címkék megjelenése felé.
Ennek az ütemtervnek talán nem is a konkrét dátumokra vonatkozó előrejelzései érdekesek, hanem az, hogy a szabványosítás nem fog megállni a nyílt kategóriánál és maguknál a drónoknál sem. Hamarosan várható ugyanis a drónejtőernyőkre vonatkozó szabvány.
A szabvány ejtőernyők megjelenése különösen a kívülálló személyek és embertömegek feletti repüléseket lendítheti fel, hiszen igazolt módon lehet majd csökkenteni a drónok becsapódási energiáját (mint tudjuk, a SORA módszertanban ennek kiemelt jelentősége van), ezzel nagyobb mozgásteret biztosítva a drónnak. Egy másik cikkünkben már írtunk ezeknek a műveleteknek a szabályozási-engedélyeztetési kihívásairól, így érthető miért tartjuk fontosnak ezt a fejleményt.
A lényeg tehát, hogy komoly háttérmunka zajlik uniós szinten a szabályozási fehér foltok megszüntetése érdekében, illetve az unió a szabványosítás súlypontjainak áthelyezésével igyekszik megnyitni az utat a - komoly gazdasági potenciállal rendelkező - speciális műveleti kategória kiteljesedése felé.