Egy műveleti engedély, vagy könnyű UAS üzembentartói tanúsítvány megszerzésére irányuló eljárásban számos praktikus lépéssel tehetjük egyszerűbbé és főleg gyorsabbá az eljárást. Ebben a cikkünkben ezekről lesz szó.
Milyen felületen kell kommunikálni a hatósággal?
Az egyik fontos elem, hogy milyen formában küldjük el a kérelmeket a hatóságnak.
A gyorsaság érdekében javasolt, cégek esetében pedig egyenesen kötelező elektronikus felületen, az epapir.gov.hu oldalon (epapír) keresztül megküldeni dokumentumokat a hatóságnak. Az oldalon keresztül, ügyfélkapus / cégkapus azonosítást követően lehetőség van hitelesített módon üzenetet és csatolmányokat küldeni. Lényeges, hogy cég esetén arra is ügyelni kell, hogy mindig az arra jogosultsággal rendelkező személy küldje be a kérelmet.
Üzenet küldéséhez az alábbi paramétereket kell beállítani:
- Címzett: Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) Közlekedési Hatósági Ügyekért Felelős Helyettes Államtitkárság
- Témacsoport: Légijárművekkel kapcsolatos közlekedési hatósági eljárások
- Ügytípus: pilóta nélküli légijárműrendszerek esetén az alábbiak a relevánsak:
- Könnyű UAS üzembentartói tanúsítvány (LUC)
- Műveleti engedély
- Pilóta nélküli légijármű üzemeltetéséhez kapcsolódó képzés engedélyezése
- Pilóta nélküli légijármű vezetésére jogosító engedély kiadása
- Pilóta nélküli polgári légijárművekkel történő tevékenység bejelentése
- UAS eszköz és / vagy üzembentartó nyilvántartásba vétel
- UAS eszköz és / vagy üzembentartó nyilvántartásba vétel módosítása
- UAS eszköz és / vagy üzembentartó nyilvántartásba vétel törlése
A felületen ezt követően értelemszerűen ki kell tölteni a további tartalmakat (hivatkozási szám – ha van már korábbi iktatószám, tárgy, levél szövege), majd a „Tovább a csatolmányok gombra” kattintva van lehetőség PDF dokumentumokat feltölteni. Ezt követően ezek hitelesítésre kerülnek és végül el lehet küldeni a címzettnek.
Lényeges, hogy a folyamat során akár többször is szükségessé válhat az ügyfélkapus azonosítás.
Hogyan kell megfizetni az igazgatási szolgáltatási díjat?
Legegyszerűbben banki átutalással lehet, a hatóság oldalán szereplő ügyek / eljárások leírásában szereplő bankszámlaszámra történő utalással. Lényeges, hogy a közlemény rovatot minden esetben a weboldalon található utasításoknak megfelelően kell kitölteni, különben az utólagos beazonosítás sok időt is igénybe vehet, ami felesleges késéseket eredményezhet.
Fontos, hogy a díj megfizetéséről szóló utalási visszaigazolást minden esetben csatolni kell az eljáráshoz, így az epapiron történő beadást meg kell, hogy előzze a díj megfizetése.
Most nézzünk meg tételesen egy-egy eljárást, mely során számos esetben hiánypótlásra kötelezték az ügyfeleket.
Általánosan elmondható, hogy amennyiben egy kérelem vagy a hatóság által előzetesen rendelkezésre bocsájtott adatlap nincs teljesen kitöltve, akkor az nem lesz megfelelő, és ha így adja be valaki, akkor a hiánypótlás borítékolható.
Pilóta nélküli légijármű-rendszer nyilvántartásba vétele
A pilóta nélküli játék légijármű kivételével minden UAS-t regisztrálnia kell az eszköz tulajdonosának, aki nem feltétlenül az üzembentartó (ez azért fontos, mert üzembentartóként lehet bérelt drónt is használni). Ez azt jelenti, hogy a hatósági honlapon szereplő adatlapot le kell tölteni, ki kell tölteni, majd a 2000 Ft-os igazgatási szolgáltatási díjat meg kell fizetni.
Minden esetben meg kell adni a gyártót, a modellt és az egyedi sorozatszámot. Az eszköz adatain túl a tulajdonosi adatokat is ki kell tölteni.
Saját építésű eszközöket is nyilvántartásba kell vetetni. Ilyen esetben azonban sorozatszámot nem kell megadni, egy törvénymódosításnak köszönhetően.
UAS-üzembentartó nyilvántartásba vétele
Legtöbb esetben a probléma forrása, hogy az ügyfél nem rendelkezik biztosítással. Az UAS-üzembentartó nyilvántartásba vételének előfeltétele, hogy legyen érvényes kötelező felelőségbiztosítása. (Az egyetlen kivételt a 250 grammnál kisebb hobbi célra használt drónok jelentik, ilyen drónok üzembentartóinak nem kell felelősségbiztosítással rendelkezniük Magyarországon. Egyes uniós országokban viszont nincs ilyen kedvezmény, ezért külföldi repülés esetén mindig tájékozódjunk a külföldi hatóságoknál a biztosítási szabályokról.)
Műveleti engedély / LUC tanúsítvány kérelmezése
Ezeket csak akkor lehet kérelmezni, ha a kérelmező (mely az engedély típusától függően cég vagy magánszemély) már rendelkezik UAS-üzembentartói azonosítóval, mivel ezt fel kell tüntetni a kézikönyveken és az adatlapon is. Továbbá a hatóság csak olyan eszközök vonatkozásában fogadja el a kérelmet, amelyeket már nyilvántartásba vett. (Ez vonatkozik a módosítási kérelmekre is, jóllehet az uniós jogszabályokhoz fűzött értelmezési segédlet a nyilvántartási jel megadását például permetező drónok esetében nem várja el.)
A műveleti engedélyek és LUC kérelmezése, azok összetettsége folytán jelenleg ún. teljes eljárásban történik, amelynek ügyintézési határideje az általános közigazgatási rendtartás szerint 60 nap. Ebbe nem számít azonban bele a hiánypótlások elkészítésének ideje, így annak teljesítése során is igyekezzünk a hatóság által előírt határidő előtt végezni, hiszen amíg a mi „oldalunkon pattog a labda” az eljárás csak meghosszabbodik.
Így az eljárás gyorsítása a kézikönyvek és mellékletek előkészítése mellett a jelen cikkben foglaltak révén lehetséges. Fontos, hogy a határidő ugyanakkor a hatóságot is köti, így ha a 60 napot túllépi az ügyintézés, akkor a hatóság köteles visszafizetni a befizetett igazgatási szolgáltatási díjat, ami művelet engedély esetén 95.570,- Ft, míg a LUC esetében 230.020,- Ft.