Blogunkon több bejegyzésben is foglalkoztunk már a biztonságos és szabályos drónhasználattal. Lényeges, hogy a felhasználók betartsák a vonatkozó szabályokat, ugyanis ezek repülésbiztonsági célokat szolgálnak, továbbá képesek szavatolni a földön lévő, a műveletbe be nem vont emberek, illetve a környezet biztonságát is.
Mikor minősül szabályosnak egy drónművelet, ha az a nyílt kategória valamely alkategóriájában kerül végrehajtásra?
Amennyiben az alábbi lista összes eleme a művelet elvégzése során szimultán kielégítésre kerül:
- A drón és az UAS-üzembentartó nyilvántartásba van véve a légiközlekedési hatóság által, és a drónon szerepel az UAS-üzembentartó nyilvántartási száma, valamint az UAS nyilvántartási jele.
- A drónra van érvényes és megfelelő fedezetet biztosító, a művelet jellegéhez igazodó kötelező felelőségbiztosítás.
- A drónt irányító távpilóta megfelelő, igazolt és érvényes képzettséggel rendelkezik – ez a művelet jellegétől függően lehet egy A1/A3 (UAS.OPEN.020 szerinti) on-line vizsgaigazolás vagy A2 (UAS.OPEN.030 szerinti) kompetenciatanúsítvány.
- A műveletet megelőzően a mydronespace applikáción keresztül a kötelező adminisztratív tevékenységeket elvégezték.
- Lakott terület feletti légtérhasználat esetén a műveletet elvégző személy rendelkezik eseti légtér kijelöléssel.
- A műveletet csak VLOS-ban, azaz látótávolságon belüli üzemeléssel lehet megvalósítani, és a drón nem juttathat ki semmilyen anyagot, sőt veszélyesnek minősülő anyagot sem szállíthat.
- Ügyelni kell rá, hogy a művelet során a felhasznált drón maximális felszállótömege (MTOW), a műveleti alkategóriák, a kötelező védőtávolságok és a távpilóta kompetenciák összhangban legyenek, és főszabály szerint a talajfelszíntől számítva maximális 120 méteres magasságig lehet emelkedni:
- A1-es alkategória: on-line vizsgaigazolás birtokában lehet ilyen műveletet végrehajtani, 0,5 kg MTOW-nél kisebb eszközzel.
- A2-es alkategória: kompetenciatanúsítvány birtokában lehet csak ilyen műveletet végrehajtani, a repülési magassággal megegyező, de minimum 50 méteres védőtávolság tartásával, 2 kg MTOW-nél kisebb eszközzel.
- A3-as alkategória: on-line vizsgaigazolás birtokában lehet ilyen műveletet végrehajtani, minimum 150 méterre az épületektől és a műveletbe be nem vont emberektől, 25 kg MTOW-nél kisebb eszközzel.
Amennyiben valamely szabályt nem lehet betartani a művelet során, akkor az a nyílt kategóriában nem hajtható végre, és speciális kategóriájúnak fog minősülni a művelet. Ilyen esetben műveleti engedély birtokában kezdhető csak meg a művelet, mely megszerzéséhez számos, további feltételt kell kielégítenie az UAS-üzembentartónak. A művelet engedély megszerzése egy kérelemre indult eljárás keretében történik, mely során a légiközlekedési hatóság egyedileg értékeli a művelet jellemzőit a helyszíntől, a felhasználni kívánt eszközön át egészen a távpilóta kompetenciájáig.
A drónok jogszerű használata, mind repülésbiztonsági, mind pedig a személyiségi jogok védelme érdekében mindannyiunk számára kiemelt fontosságú. A repülésbiztonság, a magánterület, a magánlakás, a magánszféra védelme érdekében a jogalkotó különböző szankciókat helyezett kilátásba az előírások megszegői számára.
Nézzük meg tételesen, hogy mik is ezek:
- Légiközlekedési bírság szabható ki a drónok üzemeltetésére vonatkozó szabályok megsértőivel szemben, melynek összege akár 100 millió Ft is lehet. Az üzemeltetési szabályok (pl. a regisztrációs, képzési és vizsgáztatási kötelezettség, kötelező felelősségbiztosítás megléte, MyDroneSpace alkalmazás használata, megfelelő engedély megléte stb.) megsértéséért elsősorban az üzembentartó vonható felelősségre. A drón használatba adása esetén a használatba vevő vonható felelősségre az üzemeltetési szabályok betartásának elmulasztásáért, amennyiben igazolható (teljes bizonyító erejű magánokirattal) a használatbaadás ténye. Az üzembentartó, illetve a használatba vevő akkor mentesül a felelősség alól, ha tudják igazolni, hogy a drón jogellenesen került ki a birtokukból és ezzel kapcsolatosan a szükséges hatósági bejelentést megtették. A bírságot a légiközlekedési hatóság, vagy a rendőrség szabja ki, attól függően, hogy kinél indult meg az eljárás. (Lt. 66/A.§ (1), (2a-c))
- Szabálysértésért vonható felelősségre, aki lakott terület felett drónt jogosulatlanul használ (drón használata lakott terület felett kizárólag eseti légtér igénylése esetén lehetséges). A szabálysértés elkövetése esetén akár helyszíni bírság is kiszabható (5.000 Ft-tól 50.000 Ft-ig terjedhet) (Szabs. tv. 229.§ (1)). Amennyiben a jogosulatlan használat során más lakásáról jogosulatlanul hang-, vagy képfelvételt készít, magánlaksértésért vonható felelősségre. Szabálysértés esetén pénzbírság szabható ki, mely 5.000 Ft-tól 150.000 Ft-ig terjedhet. (Szabs. tv. 166.§ (1a))
- Tiltott adatszerzés vétségéért vonható felelősségre, aki jogosulatlan drón használattal más lakását megfigyeli és az ott történeteket rögzíti (elzárással büntethető). Aki pedig az így megszerzett felvételt nyilvánosságra hozza, egy évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető. (Btk. 422/A.§)
A rendőrség tájékoztatása alapján a 2021. január 1-jétől érvényes új szabályok alapján a 2022. május 31-ig 13 esetben, 13 üzemben tartóval szemben indított közigazgatási hatósági eljárást a pilóta nélküli légijárművel elkövetett jogsértések miatt.
A leggyakoribb jogsértések:
- a légijármű nincs nyilvántartásba véve,
- mydronespace mobilalkalmazás használatának elmulasztása,
- felelősségbiztosítási fedezet hiánya,
- a pilóta nélküli légijármű vezető nem rendelkezik megfelelő képesítéssel.
Ezeken kívül ugyan ezen időszakban pilóta nélküli légijárművel végzett jogosulatlan tevékenység (eseti légtér hiánya) szabálysértés miatt 76 esetben indult szabálysértési eljárás, valamint 22 esetben helyszíni bírságot szabott ki az intézkedő rendőr.
Az adatok alapján is látható, hogy a szabályok betartását ellenőrzik, és a nem jogkövető állampolgárokkal szemben intézkedéseket foganatosítanak.
Így javasolt, hogy minden felhasználó maximálisan tartsa be a szabályokat, ugyanis a rend éber őrei bármikor, bárhol megjelenhetnek és ellenőrizhetik a szabályos drónhasználatot.
Lényeges, hogy a felhasználók ne a kiszabott büntetéstől való félelem miatt, hanem a repülésbiztonság minél magasabb szinten való kielégítése miatt, saját érdekből tartsák be a szabályokat.