Professional Drone Consulting

Kiadásra került az első C1 osztályazonosító

2022. augusztus 18. 18:40 - Dr. SÁNDOR Zsolt

A DJI Mavic 3 az első, kereskedelemben elérhető pilóta nélküli légijármű, mely osztályazonosítóval rendelkezik.

 

A 945/2019 EU jogszabály C0-tól C6-ig összesen hét darab osztályazonosítót határozott meg, melyek kijelölik, hogy egy-egy minősítésen átesett, és osztályazonosítóval rendelkező drón milyen funkcionális képességekkel rendelkezik. Az osztályazonosítók egyértelműen meghatározzák, hogy egy drón milyen műszaki paramétereket elégít ki, és ez alapján milyen funkciókkal rendelkezik.

A nyílt kategóriában felhasználni kívánt drónok esetén öt osztályazonosítónak van jelentősége. Ezek C0-tól C4-ig terjedő azonosítók.

Elsőként a DJI a Mavic 3-as szériára szerzett meg ilyen osztályazonosítót, mégpedig a C1-et.

A DJI partnere az eljárásban a német TÜV Rheinland volt, mely mint megfelelőségértékelő szervezet vett részt a folyamatban. A cég drónokkal kapcsolatos tanúsítási jogosításairól információk ezen a linken elérhetők.

A most kiadott C1 osztályazonosítót az EU-ban és az EGT tagállamokban is elfogadják, tekintettel az EU-s sajátosságokra.

 

Mi is az osztályazonosító megszerzésének jelentősége?

Ezen túl a C1-es azonosítóval ellátott drónokkal lehetőség van kihasználni a 947/2019-es EU rendeletben szereplő nyílt kategória, A1-es alkategóriájának megfelelő üzemeltetési környezetet. Lehetőség van az A1/A3-as (UAS.OPEN.020 szerinti) on-line vizsgaigazolás birtokában egyes emberek fölé repülni – nem megengedve az embertömeg feletti repüléseket és a szándékos emberek feletti műveleteket –, nem kell többé már az 50 méteres horizontális biztonsági távolságot tartani, és adott esetben lehetőség van már olyan műveleteket is végrehajtani, melyet korábban az osztályazonosító hiányában csak műveleti engedéllyel lehetett volna megtenni.

 

Milyen műszaki követelményeket testesít meg az, hogy a drón C1-es osztályazonosítót kapott?

Az alábbi lista tartalmazza, hogy a C1-es drónoknak milyen főbb műszaki követelményeknek kell megfelelniük – részletes követelmények > link:

  • max MTOW kevesebb, mint 900 gramm,
  • vízszintes repülési sebességük nem haladhatja meg a 19 m/s-ot,
  • talajfelszín feletti maximális repülési magasság korlátozása 120 méterre,
  • redundáns működés, mely biztosítja, hogy meghibásodás esetén se következzen be végzetes állapot,
  • RTH funkció és megfelelő sürgősségi eljárások,
  • csak elektromos árammal működhet,
  • egyedi sorozatszámmal kell rendelkeznie,
  • rendelkeznie kell közvetlen távoli azonosításra alkalmas rendszerrel, mely képes a drón egyedi azonosítójának közlésére, mozgási adatainak folyamatos megosztására és a vészhelyzeti állapotának jelzésére,
  • rendelkeznie kell földrajzi helyzettudatossági rendszerrel, mely tájékoztatás és figyelmeztetést ad, ha NoDroneZone-ban valósulna meg a repülés.

 

Nem automatikus az osztályazonosítóval való ellátás és a frissítés a már meglévő Mavic 3-as modellek esetén!

Ahhoz, hogy az osztályazonosító adta előnyöket ki lehessen használni, szükséges az eszköz frissítése. Ez várhatóan 2022 4. negyedévétől lesz lehetséges, és külön kell jelezni majd a DJI-nak a frissítési szándékot az eszköz sorozatszámának megadásával. A folyamatról a gyártó a későbbiekben fog részleteket közölni. Az előzetes tájékoztatás alapján ez ingyenes és minden felhasználó számára elérhető lesz.

A frissítés és a C1 osztályazonosítóval való ellátás az alábbi kötelező és nem visszavonható módosításokkal jár:

  • maximális zajkibocsátás 83 dB.
  • Amennyiben az ún. ActiveTrack Intelligent Flight Mode aktiválásra kerül, úgy emberekről és tárgyakról való filmfelvételek készítése során az eszköz maximum 50 méterre tudja majd megközelíteni a személyeket / tárgyakat. Az ActiveTrack funkció 50 méteren túl kikapcsol.
  • A környezetei jellemzőktől függően a kiegészítő LED-ek automatikusan be- és kikapcsolnak.
  • A drón elülső karjain található LED-ek alapértelmezetten villogni fognak, amennyiben a drón bekapcsolt állapotba kerül.

A DJI a jövőben várhatóan további nyílt kategóriájú használatra szánt termékeire is meg fogja szerezni az osztályazonosítókat, hogy így tehermentesítsék a felhasználókat a bonyolult adminisztrációs eljárások alól, melyekkel egy műveleti engedély vagy LUC tanúsítvány megszerzése jár.

A drónok osztályazonosítókkal való ellátása továbbá lehetőséget biztosít arra is, hogy 2024-től se kelljen lemondaniuk a felhasználóknak a városi vagy emberekhez közeli drónhasználatról. Ugyanis osztályazonosítók hiányában a már megvásárolt drónok használata 2024 év elejétől csak a megfelelő 50-150 méteres védőtávoslágok betartásával lehetséges.

 

Források:

https://www.dji.com/newsroom/news/dji-granted-worlds-first-c1-certificate-for-mavic-3-series

https://presse.tuv.com/en/tuev-rheinland-certifies-worlds-first-aircraft-according-to-new-eu-directive/

https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/nando/index.cfm?fuseaction=notification.html&ntf_id=316576&version_no=30

Szólj hozzá!
Címkék: drone drón UAV UAS

A bejegyzés trackback címe:

https://droneconsulting.blog.hu/api/trackback/id/tr2117910925

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása