Professional Drone Consulting

Itt a SORA 2.5!

2022. december 08. 16:06 - Dr. Pusztai Máté

Megújulhat az alig két éve bevezetett kockázatelemzési módszertan

Az EASA honlapjának drónos híreit nyomon követve már sejthető volt, hogy valami készül a speciális műveletek kockázatelemzésének európai módszertana a SORA körül, ugyanis februárra SORA workshopot hirdetett az EASA.

Ma pedig a "SORA-felelős" JARUS közzétette a SORA 2.5-ről szóló dokumentumot (mint ismeretes jelenleg a SORA 2.0 az (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet 11. cikkéhez fűzött hivatalos AMC), amelyet 2023. március 6-ig lehet véleményezni. Tehát nem kell megijedni, a SORA 2.0 mentén kiadott műveleti engedélyek és LUC-ok, illetve a folyamatban lévő, vagy tervezett eljárásokat még jó ideig nem érinti ez a változás, az EASA tervei szerint a végső döntés az AMC módosításáról csak 2023 végén várható, és azt követően is egy átmeneti időszakot akarnak biztosítani az átállásra. Mivel konzultációs szakaszban van az eljárás, ezért még az sem ismeretes, pontosan mekkora lesz a váltás az új verzióban, ezért a jelenleg annyit állíthatunk biztosan, hogy az EASA változtatni kíván a SORA jelenlegi rendszerén.

Mivel friss témáról van szó, csak egy gyorselemzésre vállalkozhatunk.

Az egyik fontos változtatási javaslat a hatósági enegedélyeztetési eljárások újragondolása. Eszerint egy előzetes egyeztetést kellen folytatni a hatósággal, amelynek során a kockázati besorolásról (SAIL) dönt a hatóság, és ha megfelelőnek tartja az üzembentartó erre vonatkozó javaslatát, akkor az eljárás tovább vihető, ha nem akkor újra kell fogalmazni a műveleti tervet - ahogy az EASA nyilvánossá tett prezentációjából is kiderül.

Tekintettel arra, hogy ha üzembentartóként kérelmet terjesztünk egy hatóság  elé, akkor annak elbírálása csak a vonatkozó eljárásjogi jogszabályok (pl. Ákr. és légiközlekedésről szóló törvény) szerint történhet. Azaz ezekhez ügyintézési határidő, jogorvoslatok szabályai társulnak. Ez vonatkozik egy ilyen előzetes egyeztetésre is. Így fennáll a veszélye, hogy valójában hosszabb és bonyolultabb eljárás alakul ki, miközben a hatóságok munkaterhe sem csökken, hanem növekszik. Akárhogyis, ha ebben a formában ez elfogadásra kerül, Magyarországon az eljárási szabályokat ehhez hozzá kell igazítani mindenképp, mert jelenleg az "egyfordulós" eljárásra van berendezkedve a jogrendszer.

A másik érdekes javaslat a földi kockázatok számításához kapcsolódik. Ezen a blogon is több alkalommal volt szó a lakott terület és a BVLOS problémaköréről. Ugyanis eddig a SORA  kiindulópontjának számító kezdeti földi kockázati osztály (iGRC) meghatározása a ritkán lakott/ sűrűn lakott és VLOS/BVLOS mentén határolta el az iGRC pontszámot meghatározó műveleti forgatókönyveket. Az új rendszerben azonban a repülési sebesség és a népsűrűség lenne a meghatározó, ahogy Natale di Rubbo már hivatkozott prezentációjából is látható alább.

 

Az egyes népsűrűségi adatok persze megnevezést is kapnának, azonban a gyakorlatban ki kell munkálni azt az eljárást, amellyel ezek hitelesen mérhetők és igazolhatók lennének egy engedélyezési folyamatban. Erre egyelőre ebben a gyorselemzésben nem vállalkozunk.

Van ugyanakkor egy pozitív változás is. Egyértelművé tenné végre vizuálisan is a SORA, hogy amikor az iGRC meghatározása történik nem csak azt a területet kell alapulvenni, ahol tervezetten repülni kívánunk (ez a repülésföldrajzi terület), hanem az azt körbevevő vészhelyzeti területet és a földi kockázati pufferzónát is. Ez különösen a nagy tömegű (akár monitoring) drónokkal a lakott területen kívül, de azokhoz nagyon közeli műveletek vonatkozásában teszi egyértelművé a speciális kategória szabályai alkalmazásának szükségességét.

Íme az ábra:

 

Ahogy látható, ezek csak részletek a tervezett változtatásokból. Kiemelésükre azért került sor, mert ezek igen szembeötlőek és méylebb elemzés nélkül is átlátható a lényegük. Mindenkinek javasoljuk a javaslat tanulmányozását.

Felmerül a kérdés, hogy mi szükség ilyen hamar egy még nem igazán bejáratott és kipróbált rendszer átírására, de szerencsére ez egy javaslat, így  - bár szeretettel látunk mi is minden kommentet , de - a JARUS és az EASA nagyon kiváncsi a véleményünkre, amit ezen a linken leírtak szerint megírhattok nekik, így most van esély befolyásolni a SORA jövőjét Magyarországról is.

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://droneconsulting.blog.hu/api/trackback/id/tr3617997690

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása