Professional Drone Consulting

Osztályazonosítók jelentősége

2022. szeptember 01. 09:46 - Dr. SÁNDOR Zsolt

Néhány nappal ezelőtt adtunk hírt blogunkon arról, hogy a DJI az első olyan gyártó, mely jogosulttá vált osztályazonosító elhelyezésére az általa gyártott Mavic 3-as szériájú eszközök esetén.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy ezeknek mikor, hol és hogyan lesz jelentőségük a jövőben?

 

Mi is az osztályazonosító?

Az osztályazonosító egy jelzés, mely azokon a drónokon kerül elhelyezésre, melyek igazoltan kielégítik az osztályazonosítóhoz kapcsolódó műszaki és funkcionális követelményeket. Ezek gyártási, felhasználási, dokumentációs és számos más területre vonatkoznak.

Osztályazonosítókból az (EU) 2019/945 felhatalmazáson alapuló rendelete alapján C0-tól C6-ig összesen hét darab van. Az adott osztályazonosítóhoz tartozó követelmény a rendelet mellékletében található meg (link).

A gyártó csak akkor helyezhet el egy eszközön osztályazonosítót, ha egy független megfelelőségértékelő szervezet, ún. bejelentett szervezet (C0, és C4-C6 UA osztályok esetében maga a gyártó is végezhet megfelelősésgértékelést), az irányadó szabványok szerinti vizsgálatok alapján megfelelőnek ítéli a drónt, és erről részletes dokumentációt állít ki. Szerencsére ma már Európában elérhetők ezek a szervezetek, melyek képesek ilyen vizsgálatokat lefolytatni - az összesen 5 szervezet között magyar vállalat is megtalálható(!). Lényeges, hogy ezek a szervezetek az eszközöket az uniós piacon történő forgalombahozás előtt vizsgálják, de adott esetben a gyártó kérésére lehetőség van már forgalomba hozott eszközök utólagos vizsgálatára is, ahogy az a korábbi bejegyzésben bemutatott DJI Mavic 3 esetében is történt.

Egy drónon nem csak egyféle osztályazonosítót lehet elhelyezni. Amennyiben egy drón egyszerre több azonosítóhoz tartozó követelményt is kielégít, akkor lehetősége van a gyártónak arra, hogy a megfelelőségi vizsgálatok után akár több azonosító is elhelyezésre kerüljön az adott eszközön.

 Az alábbi táblázat a főbb követelményeket foglalja össze a különböző osztályazonosítók esetén:

Követelmény

C0

C1

C2

C3

C4

C5

C6

MTOW ≤ 250 g

X

 

 

 

 

 

 

MTOW < 900 g

 

X

 

 

 

 

 

MTOW ≤ 4 kg

 

 

X

 

 

 

 

MTOW < 25 kg

 

 

 

X

 

X

 

MTOW ≤ 25 kg

 

 

 

 

X

 

X

Alacsony sebességű üzemmód elérhető (≤ 3 m/s) – kivéve a merevszárnyú eszközöket

 

 

X

 

 

 

 

Alacsony sebességű üzemmód elérhető (≤ 5 m/s) – kivéve a kötött eszközöket

 

 

 

 

 

X

 

Hangteljesítmény jelzést fel kell tűntetni

 

X

X

X

 

X

X

Rendelkeznie kell közvetlen távoli azonosításra alkalmas rendszerrel

 

X

X

X

 

X

X

Rendelkeznie kell földrajzi helyzettudatossági funkcióval

 

X

X

X

 

X

 

Képes figyelmeztetni az akkumulátor alacsony töltöttségére

 

X

X

X

 

X

X

Repülésmegszakításra alkalmas funkcióval kell rendelkeznie – kötött eszközök kivételével

 

 

 

 

 

X

X

Rendelkeznie kell földrajzi bekerítési (geo-caging) funkcióval

 

 

 

 

 

 

X

Biztosítani kell repülési pozícióadatokat (földrajzi elhelyezkedés, sebesség, magasság, stb.)

 

 

 

 

 

X

X

Csak elektromos meghajtású lehet

X

X

X

X

 

X

 

Csak forgószárnyú eszköz lehet – kötött eszközöket kivéve

 

 

 

 

 

X

 

 

Mikor van jelentősége az osztályazonosítónak?

A „nyílt” kategóriájú műveletek során felhasznált UAS-ok esetén mindenképpen nagy jelentősége van az osztályazonosítóknak, ugyanis a „nyílt” kategórián belül létrehozott alkategóriák egyértelműen meghatározzák, hogy milyen osztályazonosítóval rendelkező UAS-t lehet az adott alkategóriában használni.

Alkategória

Alkalmazható eszköz

A1 – lehetséges az egyes emberek feletti átrepülés, de tiltott az embertömeg feletti repülés

C0, C1

A2 – emberekhez közel való repülés lehetséges

C0, C1, C2

A3 – távol az emberektől

C0, C1, C2, C3, C4

Amennyiben egy eszköz nem rendelkezik osztályazonosítóval, akkor a biztonság garantálása érdekében szigorúbb feltételeket kell alkalmazni az adott eszköz felhasználása során, mely jelentősen megnehezítheti az adott kategóriájú UAS-művelet végrehajtását. Ilyen például a kötelező legalább 50 méteres horizontális biztonsági távolság tartása a műveletbe be nem vont személyektől (ha MTOW legalább 500 gramm) vagy a C1-es azonosító hiányában a kötelező kompetenciatanúsítvány megléte, ha emberek közelében szeretné valaki használni az eszközt - miközben C1-es azonosítóval ellátott drón esetén lehetőség van egyes emberek feletti átrepülésre.

A C5 és C6 osztályazonosítóval rendelkező eszközök az STS szerinti, azaz a sztenderd forgatókönyvek szerint végrehajtott UAS-műveletek esetén kapnak jelentőséget, ugyanis az STS-ek kifejezetten olyan eszközökkel hajthatók majd végre a jövőben, melyek rendelkeznek C5 vagy C6 osztályazonosítóval. Így a C5 és C6 osztályazonosítóval ellátott drónoknak nagy jelentősége lesz a "speciális" kategóriájú UAS-műveletek ellátása során.

 

Mikor lesznek elérhetők az osztályazonosítóval rendelkező UAS-ok?

Várható, hogy 2023-tól fokozatosan jelennek meg azok az újonnan forgalomba hozott drónok, melyek már rendelkezni fognak osztályazonosítóval. Ez különösen fontos azért is, mert 2024 év elejétől, ha egy drón nem rendelkezik majd osztályazonosítóval, akkor a "nyílt" kategóriában történő felhasználása korlátozott lesz, és ezt a gyártók mindenképpen szeretnék elkerülni. A korlátozásokról egy korábbi írásunkban itt írtunk.

 

Ki ellenőrzi az osztályazonosítókat és a drónokat?

Az uniós jog alapján a piacfelügyeleti funkciót ellátó hatóság feladata az, hogy ellenőrizze, hogy a boltokban, az osztályazonosítóval rendelkező eszközök valóban olyanok-e, melyek rendelkezhetnek az osztályazonosítóval. Ez a fajta felügyelet biztosítja, hogy csak olyan UAS-sokat lehessen vásárolni, melyek kielégítik a vonatkozó műszaki és jogi követelményeket. Az ellenőrzés kiterjed az alaki és formai megfelelőségre is. Ezek azt jelentik, hogy vizsgálják, hogy a gyártó és a forgalmazó feltűntetett-e minden - a jogszabályokban rögzített - követelményt és információt az eszközön és megfelelő tájékoztatást ad-e a drón használatáról.

Amennyiben az ellenőrzés súlyos szabálysértéseket tár fel, akkor a hatóságnak lehetősége van az adott eszköz forgalmazását korlátozni, és akár le is vetetheti a kifogásolt terméket a boltok polcairól.

Ha valaki úgy gondolja, hogy az eszköz problémás, akkor lehetősége van közérdekű bejelentés keretében az adott ország piacfelügyeleti hatóságához fordulni, aki kivizsgálja az esetet.

Lényeges, hogy a piacfelügyelet nem azonos a fogyasztóvédelemmel. Előbbi a vásárlást megelőző szakaszban vizsgálódik (és így azt szűri ki, hogy a nem megfelelő termékek ne is legyenek megvásárolhatók), míg utóbbi a vásárlást követően biztosítja a szükséges vizsgálatokat (természetesen ez a fajta ellenőrzés is ki tud terjedni a vásárlást megelőző fázisra, de leginkább a vásárlást követő időszakban van jelen). 

 

Jótanácsok vásárlóknak

Drónvásárlás előtt legyen nagyon körültekintő. Amennyiben azt látja, hogy egy drónt úgy árusítanak, hogy az már osztályazonosítóval rendelkezik, akkor legyen kritikus, és nézzen utána az adott eszköznek, gyűjtsön róla annyi információt amennyit csak tud, mert elképzelhető, hogy a gyártó vagy a kereskedő megtévesztést próbál alkalmazni. Előfordulnak olyan esetek, amikor a gyártó olyan jelzést helyez el az eszközön, mely a megtévesztésig hasonlít egy osztályazonosítóra, miközben az adott termék nem is esett át megfelelőségértékelési eljáráson, viszont az osztályazonosítóra rendkívül hasonlító jelölés ezt a benyomást próbálja kelteni. Ilyen esetben azonnal jelzést kell küldeni a piacfelügyeletnek, hogy megtévesztő módon próbálják értékesíteni a drónt. Ilyen esetekről már beszámoltak korábban szakmai lapok (link). 

Hasonló módon próbálják megtéveszteni a vásárlókat egyes kínai gyártók, akik az európai CE jelhez megtévesztésig hasonlító ún. China Export jelzést tűntetik fel gyártmányaikon. Ezeket adott esetben még a szakavatott szemek sem tudják kiszűrni (ábra).

Mivel még nagyon kevés drón rendelkezik osztályazonosítóval - a bejegyzés írásának pillanatában csupán egy típus - így ha osztályazonosítóval rendelkező drón értékesítését látja, akkor mindenképpen gyűjtsön további információkat.

Legyen körültekintő, és minden esetben ellenőrizze, hogy az alábbi információk szerepelnek-e a drónon vagy annak csomagolásán - ha a felsorolt elemek közül bármelyik hiányzik, akkor fennáll a veszélye, hogy az osztályazonosító nem szabályos:

  • osztályazonosító
  • maximális felszállótömeg
  • engedélyezett hasznos teher maximális tömege
  • hangteljesítményszint
  • használati utasítás
  • karbantartási utasítások
  • a használatához kapcsolódó korlátozások (időjárási körülményeket és a nappali/éjszakai használat módja)
  • EU-s tájékoztató adatlap a felhasználással összefüggő alapvető korlátozásokról és kötelezettségekről

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://droneconsulting.blog.hu/api/trackback/id/tr6017918173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása